Cooking Lesson

Hari isnin baru2 ni incik suami tader, pegi KK bawak budak2 skola ada pertandingan apa ntah .Tak ingat.

Sejak raya ni saya tak pegi2 lagi pasar jadi hari tu saya ke pasar lah. Beli 3 jenis ikan je- kerisi, pari dan kepala tenggiri.

Memandangkan hari tu saya makan sarapan yang agak berat...nasi lemak...bukan yang say buat, yang beli jer...so saya masak lunch pon lambat la jugak.

Tiba2 saya mendapat idea utk menyuruh Sophea masak. Hehehe. Hari tu dah bagi resepi dan tunjuk cara2 nak masak ikan singgang..so hari ni ai nak suh dia praktis lah. Saya sediakan bahan2....potong bawang, cuci ikan....hidupkan api dapor...bagi arahan skit2..pastu suruh dia yang buat. Garam gula semua dia yang bubuh dan rasakan sendiri. Ala...lagipon buat singgang ni kan senang...tayah nak tumis2 ke apa...rebus je kan.

Pastu saya baru teringat...patut nya ajar masak nasik dulu baru ajar masak lauk. So saya suruh pulak Sophea masak nasik. Hehehe...wahhh...! Lepas ni boleh arah2 ajelah masak nasik...dari jauh pon boleh.....

agak2 tak teringat, telipon je..." Hello kakak....nanti masak nasi ye...3 pot.." muehehehe....sudah aku berkira2 dan berangan2.

Hasil nya cemaner ? Owh...jadik2...nasi elok masak ( pasal guna rice cooker je pon,hahaha) ikan singgang pon cukup rasa masin nya....



amacam? Gaya dah ada ...




Saya tak ingat la bila mak saya ajar saya tanak nasik...sedar2 dah pandai dah masak nasik. Masak nasik atas dapo pon saya boleh taww....rasanya saya belajar melalui pemerhatian lah.

Sebab mak saya dulu tak bagi sangat anak2 masak....paling suh goreng ikan...ataupon suh tumbuk garam kunyit utk ikan..tu jelah.

Ok lah...nak suruh Sophea masak nasik...hari ni nak buat Asam pedas ikan pari plak,hehehe....

Comments

fatienwm said…
lawoks..huhu..okay doh tuu!che adk tak reti nk masak lagii..:P
Adrina Adi said…
tahniah. lepas ni boleh turunkan ilmu buat kek dan roti. gituuwww...
chuy4 said…
like mommy like doter..

pelaburan yg hebak ehehehe
nonie said…
wah assistant in the making... tak lama lagi sure terer masak macam kak janna...

sophea darjah berapa yea... tingat nonie kecik2 dulu darjah 2 dah memandai2 memporak perandakan dapur, selalu gak kena marah ngan mak... abis dah dia keje, kenala kita cepat jadik independent...
Melea said…
Bestnyaaaaaaa x sabar nak tunggu yaya besar

Popular posts from this blog

Dari Dapur Janna : Resepi Nasi Mandy Kambing/Ayam

Fettucini Alfredo

Aileen Diyana, the lucky no. 6!