Happy Father's Day

Bersempena hari bapa ni...saya nak cerita pasal abah saya yang sangat saya sayangi dan kagumi. Lama dah saya tunggu waktu ini untuk bercerita tentang ayah saya.

Nama abah saya Wan Muhammad Wan Jaafar. A second child of 7. Kalu ikut I.C ..tahun ni abah baru omo 67 tapi kalu ikut omo betul...abah dah pon masuk 69. I.C baru abah saya tak ingat, tapi kalu I.C lama saya ingat. Hehehe.

Abah saya seorang pesara guru. He dedicated his life for 32 years to teaching. To me he was born to be a teacher. But that's not all he did... he also was a national football referee. Just like my late uncle Ayah Sid who was also my abah's brother and best friend.
Masa saya kecik2...saya memang tak rapat dengan abah. Boleh dikatakan saya takut lah dengan abah . Saya pernah kena rotan dengan abah saya masa saya omo 6 tahun rasanya. Tak ingat pulak sebab apa. Tapi memang lepas tu...saya memang takut sangat dengan abah. Nak pandang muka abah pon saya tak berani. Apa lagi nak bercakap. Dengar tapak kaki abah pon dah kecut.

Tapi, dalam ramai2 anak Abah saya la anak Abah yang pertama yang bersekolah sama2 dengan sekolah yang abah mengajar. Mebi juga sebab takut dengan Abah. Hehehe. Lepas tu baru la adik2 saya yang lain2 ikut sekolah di situ jugak...Welloh, Jie and Siti. Selama2 bersekolah rendah tu, dua kali abah mengajar saya. Sekali masa Darjah 2 and he was my class teacher and sekali masa saya Darjah 5....ker 4? Dalam kelas and di sekolah saya memang tak ada masalah nak panggil Abah saya cikgu...sebab at that time..it was easier for me to call him Cikgu, rather than Abah.


Saya dan adik2 pegi sekolah dengan Abah...balik pon dengan Abah. Lepas balik sekolah Abah mesti akan singgah kedai runcit Wan Othman untuk beli paper. Kedai tu ada jual macam2...kedai runcit kan. Kira2 macam MZI loni laaa.....hehehe. (Oghe Penambe jah tahu MZI).Ada masa2..saya teringin nak makan aiskrim. Tapi saya tak cakap sendiri sebab saya takut. Saya bisik kat adik saya yang paling kecik masa tu...Siti.... "Tie, suruh abah beli aiskrim"....nanti without hesitation Siti akan terus cakap kat Abah....abah pon beli la aiskrim 4 ketul. Untuk Siti, Jie....Welloh..dan untuk saya pon ada.


Bila dah besar sikit...saya masih segan nak bercakap2 dengan Abah. Tak reti pon yer. Kalau cakap pon..cakap yang penting2 jer. Bila dapat report card baru saya cakap ngan Abah....bagi report card, bagi pen satu. Nanti Abah akan pegi tempat yang cerah and study result saya satu2. Without saying a word abah sign and bagi saya report card tu balik. Gitu la selama2 saya sekolah dari Darjah 1 sampai Tingkatan 5. Kalu ada hal penting baru saya cakap ngan Abah...macam nak amek exam 1119.....(ada lagi ke paper 1119 ni ?)....masa tu yuran untuk paper tu sahaja dah seratus lebih....tak silap saya la. Tapi sebab Abah tahu saya enjoy English and always doing well in English so Abah bagi saya amek and was willing to pay for the fee. Bila dapat result...lulus. 7 je...tak credit, tp lulus la.....Abah kata...." jadi la...balik modal" hehehe....

Bila kuar result SPM....English saya dapat A1, BM saya dapat A2.....and bila saya dengar Abah saya dok citer2 kat tetamu yang datang umah saya masa kakak saya kawin....pasal result English saya lebih baik dari BM, saya senyum2 bangga. Itu la pertama kali abah puji2 saya. : )


Abah saya ni sangat simple orang nya. Ada kereta....walaupun buruk dan kecik, pon jadi la. Pegi mana2 pakai baju pagoda pon boleh. Tader hal. Bukan tak pakai baju. Abah saya paling suka makan kek marble atau kek butter. Kek yang ada krim2...deco2 ni abah tak makan. Apa2 benda pon abah tak suka dirumitkan. Apa lagi kalu hal nikah kawin. Mudah la abah saya ni....macam masa adik saya Siti nak kawin..pihak lelaki tanya la ..kot2 nak tunang ke....apa ke...Abah kata tak per...tak yah tunang2 senang. jimat masa dan tenaga. Duit pon jimat. Bukan abah saya kedekut. Cuma abah saya memang gitu....perkara yang mudah....jangan kita complicated kan. Yang complicated ni cuma adat jer.

And yes Madam Adrina, Abah saya memang seorang yang kelakar. Dengan anak2 dia...anak2 sedara dia..cucu2 dia...students2 dia....abah memang suka wat lawak. Cucu2 sokmo kata... "Atuk ni funny la..." . Kalau cakap ngan adik badik dia pon gitu gak....selalu wat lawak...ingat lagi saya...masa tu kami sumer tengah makan tengah hari...Ma masak udang...and my Mok Long Cheras (abah's eldest sister) pon ada. Abah ni..memang suka makan seafood..udang sotong walau pon dia tahu dia ada penyakit gout. Mok Long cakap kat Abah .." Mat, mu jange makae banyok2 la udae...mung tu gout" Abah kata..."ehh....aku tok makae banyok udae...aku makae...so (satu), so...so....aku tok makae sekali 3 ekor bubuh dalae mulut" ....hahahaha..kena dah Mok Long saya.

and owh...ada sekali tu saya wat balik lobster dari Sabah ni...sebab tak penah makan lobster kan..so wat beli la lobster...masak2...abah pon makan...pastu tak lama tu abah jalan jengket...kaki dia dah sakit.....bila di tanya.. napa bah?sakit kaki? Abah kata..." Ho...keno kekoh ko gotu doh..keno kekoh ko lobster...." (haa..kena gigit dekat benda tu dah...kena gigit ngan lobster....)....Hahaha...sabor je...gout dia terus datang dan terasa lepas makan lobster. Abah...abah...


Abah saya..kalau hal anak2...dia memberi kebebasan sepenuhnya untuk anak2 membuat pilihan. Hal belajar ke....hal nak cari pasangan hidup ke...nak keje apa ke....nak buat rumah kat mana ker....Do whatever you like. Abah will always support all the good things we do. Itu la abah saya.

When I decided to set up this small business...Abah memang penyokong nombor 1 saya. Tiap kali saya call Abah never fail to ask pasal perkembangan bisnes saya.In fact, Abah la orang yang paling rajin bertanya pasal bisnes saya.....abah la orang yang paling berminat dengan kerja saya.
Jadi...saya tak pernah menyesal, even though I didn't have a good daughter -father relationship when I was younger ..but I have it now. And it's never too late to start bonding again.




To my beloved Abah....Happy Father's Day Abah. Janna loves you so very much and I'm really2 proud and blessed to have you as my Abah. Thank you so much Abah for your never ending support and everything.


p.s abah saya pandai menyanyi. suara abah saya sangat sedap, so there's no doubt that my siblings and I inherit that talent from him.....

Comments

Effah Mahat said…
sedey plak baca entry kali ni.. huhuhu.......
iena hamdi said…
sayu jugak.. berderai air mata ni kak
Adrina Adi said…
Kak Ja, u forgot to mention one thing. Ayoh Mat seorang yang kelakar. Hehe. Kalau sembang dgn Ayoh Mat memang tak kering gusi.

Kecik2 dulu kalau naik kereta Ayoh Mat, dia akan buat2 macam naik aeroplane 'kita akan mendarat sebentar lagi bla bla bla'. Hehe.
ok madam adrina..saya sudah tambah, :D
FA said…
o0ehh..i juss miss abah.abah sgt supportive apa yg kita nak buat.and kak ja,abah sokmo oyak yg kak ja bulih menulis dgn baek..ada ari tu abah oyak,janna tuu kalu jadi penulis tu ok jgok tuu..he he he..:D
Adrina Adi said…
Yg I tak leh lupa, ada sekali tuh kat rumah Che, Ayoh Mat buka peti ais then nampak botol2 kosong (takde org refill air). Pah Ayoh Mat cakap kat Ayoh Wi, 'Wi, sejuk doh botol2 ni, boleh wat tubek la' Kah kah kah. I gelak sampai guling2.
sungguh terharu cito mung nie Janna. Ayoh mu nie... betulX2 wira!

Hebak mung ambik 1119... pah pulork tur! aku raso pung... mace takdok dong exam tu...
dek: err..yoko? ada gok citer2 nok jadi penulis..tp tu la..tulis just for fun.

kakak: hahahaha,yeyer...yang tu pon I ingat jugak...klakor...klakor..

Nur: yer..ayah ambo meme seoghe hero bagi ambo....lamo tok napok demo Nur..
Unknown said…
Cikgu kita niii.. SK CHE LATIFF..mulut senyum sokmo..beruntung la mak msh ada ibu dan bapa..bca cte mak terus teringat arwah ayah..x smpt ankanda nk menabur budi..😔
Unknown said…
Cikgu kita niii.. SK CHE LATIFF..mulut senyum sokmo..beruntung la mak msh ada ibu dan bapa..bca cte mak terus teringat arwah ayah..x smpt ankanda nk menabur budi..😔

Popular posts from this blog

Mangga Wani ?

mmm...?

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Mak