Dari Dapur Janna : Resepi Nasi Mandy Kambing/Ayam

Semalam sempena sambutan Maulidurrasul I had decided untuk buat Nasi Arab....dari hari tu lagi anak2 mintak saya buat sebenarnya....tak terbuat2.....semalam dah kebetulan cuti plak so apa lagi kita buat lah. Alhamdulillah anak2 and cik abang suka sangat. Anak2 siap makan dalam talam lagi haa....

Sebelum makan of kos la kena amek gambar, dah amek gambar kena la pos kat fesbuk ke,,,,share kat IG and Whatsapps la kan ? hehehe....Bila dah kongsi2 gambar ni ramai pulak yang minta resepi. Saya ni memang suka kongsi resepi....lagi pon resepi ni saya amek dari orang juga......so marilah kita berkongsi2 ilmu yang elok kan ? Semoga mereka yang dah berkongsi resepi sebelum ni mendapat pahala yang berpanjangan....

Perangai saya ni....sebelum nak cuba satu2 resepi baru saya akan search kat internet lah. Saya akan search banyak2 resepi....tengok resepi orang ni, baca resepi orang tu....pastu saya akan amek resepi yang saya rasa macam sedap dan senang di buat. Sungguh tak bersemangat nak cuba resepi2 baru kalau tengok senarai bahan2 yang panjang serta pelik2, pastu plak ada banyak sangat step.

So setelah saya belek resepi itu dan ini...pastu kebetulan kawan saya yang baik hati Amelia ( tokey Nasi Beriani dan Nasi Arab Haji Thamby, Padang Temu, Melaka) pon ada kongsi resepi dia dengan saya...maka saya pon campor2 resepi tu dan jadi lah resepi kat bawah ni.....

InsyaAllah , senang je nak buat rasa nya...dan tak renyah sangat.






Nasi Mandy Kambing/ Ayam.

Bahan2 untuk stok kambing/ayam :

-6 keping daging kambing ( kira2 1kg) - saya beli kepingan lamb chop yang sejuk beku tu, sebab di Keningau ni memang tak ada jual fresh mutton/lamb

atau,

- 4 keping peha ayam ( saya tak buang kulit nya)

- air secukupnya untuk merebus daging. 
- 1 sudu besar buah pelaga ( cardamom)
- 1 sudu besar biji lada hitam
-2,3 keping bay leaf kering.
- garam secukup rasa.

Cara2:
- masukkan semua bahan ke dalam periuk, dan rebus sehingga kambing/ ayam empuk.  


Bahan2 untuk sup

- 2 ulas bawang merah
- 1 ulas bawang putih
- 1inci halia 

(semua di hiris)

- 2 atau 3  cawan stok kambing/ayam
- air secukup nya ( jika nak kuah banyak)
- garam skit. 
- minyak utk menumis
-secubit serbuk kunyit,


Cara2:
- panas kan minyak dalam periuk, pastu tumis bawang merah, bawang putih, halia dan secubit serbuk kunyit hingga layu dan wangi,
- kemudian masukkan stok kambing/ayam dan tambah kan air dan garam jika perlu.
- Biarkan ia mendidih dan rasakan.


Bahan2 untuk masak nasi.

- 1kg beras Basmathi ( saya guna Jasmine Pusa Gold Extra Panjang, memang cantik nasi nya jadik, kalau tak ada guna beras Basmathi biasa je pon boleh) 

- Stok ayam secukupnya. 
- sedikit pewarna kuning

CAra2: 

- Sukat beras terlebih dahulu walaupon dah tahu beratnya 1kg ( ini bertujuan untuk memudahkan proses menyukat stok kambing/ayam)

- cuci bersih dan rendam kira2 10 minit.

- masukkan ke dalam periuk dan sukat stok kambing ( yang sudah di tapis ) mengikut ratio 1 bhgn beras : 1.1 bhgn stok ( tak tepat pon tak apa, agak2 je) . 

- kemudian masukkan kambing/ayam yang sudah masak tadi bersama2 dan tanaklah sehingga nasi masak.  Masa tengah tanak nasi tu jangan di godek2 atau di kacau2 ye, nanti beras hancur.

- kemudian amek sedikit pewarna kuning dan titik2kan ke sedikit bahagian nasi. ( Supaya nasi ada warna kuning2 skit, kalau original Nasi Arab diaorang guna air rendaman Safron, tp Safron ni mahal, tapi kalau anda ada jumpa di jual mana, boleh beli dan guna safron ni, misti nasi bertambah sedap, guna 3,4 helai je ye. Jangan banyak. ) 

- Ada tips untuk bagi Nasi wangi..iaitu dengan membakar sedikit arang sampai berbara, kemudian masukkan ke dalam loyang kecik atau bentukkan alluminium foil mcm bentuk mangkuk, pastu letakkan sedikit lemak kambing or ayam, biar berasap , pastu masukkan dalam periuk nasi yang dah kering tadi, tutup periuk dan biarkan asap tu terperangkap dalam periuk...so nanti Nasi kita tu nanti akan berbau wangi...seolah2 di masak di atas dapur arang  macam orang Arab buat, Hehehe. 


Bahan2 untuk buat Saltah :

- 4 bij tomato 
- 4 bij cili merah ( kalau suka pedas campur la dgn beberapa biji cili padi, ikut selera sendiri)
- sedikit daun ketumbar
- sebiji bawang bombay
- secubit garam
- 3 sudu besar gula ( manis2 skit ,sedap, hehehe) 
- 2 biji air perahan limau nipis
- 4, 5  sudu besar cuka

Cara2 : 

Masukkan semua bahan2 ke dalam blender, dan blend hingga hancur. Rasakan masam, manis, masin biar balance, pastu siap .


Okey...itu la resepi penuh Nasi Arab Kambing/Ayam.  Nampak macam panjang juga kan ? Tapi insyaAllah senang je nak buat....buat stok nya dulu....sambil2 tu boleh la rendam beras.....sementara daging lembut boleh sediakan saltah nya...blend siap dan simpan kat peti ais , nak makan baru kuarkan. 

Bila stok dah siap boleh terus buat sup nya pulak....dan seterusnya masak nasi......

Sayur2 yang sesuai di makan dengan Nasi Arab ni adalah tomato, timun, bawang besar dan juga lettuce, tp selalunya saya makan dengan lettuce je sbb anak2 memang tak makan sayur2 mentah gitu....huhuhuh. 


Saya harap kawan2 yang mintak resepi dengan saya tu boleh la cuba..kalau ada apa2 nak tanya atau tak faham jangan malu2 tanya ye...saya sedia membantu....boleh wassap, pm, atau call je saya....Bahan2 insyaAllah tak susah nak cari....ada di jual di supermarket .

Selamat Mencuba ya ! 

Comments

paNavia said…
Tq for sharing.
Nampak steps mcm tak renyah.
Insya Allah nak cuba nanti.
Unknown said…
Mcm senang n sedap.... tq
Unknown said…
Mcm senang n sedap.... tq
Effah Mahat said…
haish..buat terliur ni kak...
Dalilayusf said…
saya masak nasik arab jugak, pakai pes nasi arab jenama al bayt je..., xmampu nak pergi cari rempah berbagai..bleh singgah ke sini...http://dalilayusof.blogspot.com/2014/06/mudahnya-memasak-nasi-arab-hanya-di.html
mesracollection said…
Tq for sharing... nak try utk menu berbuka puasa harini... ♡♡♡
kehidupan sihat said…
selalu makan di kedai..lepas ni boleh la buat sendiri..

tq sharing kak

jemput ke blog nana

:)
mama aini said…
assalam..nampak sedap nasi mandy..saya memang suka makan nasi mandy..tq share resepi..
Quest said…
Salam...bru trjumpa resepi ni. Nk tnye sikit..saya nk guna rice cooker bole tk sbb tk pndai masak nasi guna periok biase. Air stok ayam/kambing tu nk tunggu bg sejuk dulu ka bru masak nasi? Sukatan 1.1 air beras tu mcm mna saya kurang fhm maaf lah. Hrp dpt bntu sbb bru nk bljr masak nasi arab wlwpn dh tringin lama. Terimaksih.
Irfanayla said…
salam....nak nyelit jap,nasi arab ni kalo nak sedap lagi saya cadangkan pakai basmati pusa 1121 cream,market kat luar harga RM13.50 per kg,tapi saya bekalkan anda basmati jenis pusa 1121 ni hanya RM9.50...hubungi saya untuk dapatkan beras basmati pusa 1121 cream dgn harga yang lebih murah dari pasaran di talian 012-9727136 (hafiz)....tiada min order,sekilo pun saya hantar sampai depan umah...selamat mencuba... :)
menarik, n senang je nak buatnya. thanks kerana sudi kongsi
StarS said…
Boleh masak dalam pressure cooker x?
StarS said…
Kalau masak dalam pressure cooker boleh x?
StarS : boleh...step sama je mcm guna rice cooker cume masa memasak jadi lebih cepat lah. SElamat mencuba ya !
Unknown said…
nampak sedap sekali ini kakak,,

jual nasi kebuli jakarta
Unknown said…
salam...sy mhon izin nak cuba resepi di atas..dan terima kasih banyak..
Unknown said…
salam...sy mhon izin nak cuba resepi di atas..dan terima kasih banyak..
Unknown said…
Salam puan ...nasi mandy ni mmg tak.pakai rempah ape pun la .. just pakai2 bhn2 diats tu je ye ..
CikLaila Murod sila kanla cuba... :)

cikNuruyu Syuhada , ya..itu je bahan2nya. Bawang pon takpakai byk. Silala cuba.

Popular posts from this blog

Mangga Wani ?

mmm...?

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Mak