Wednesday, November 16, 2016

Untuk bacaan sendiri...

Hmmm....
Susah juga jadi isteri dan ibu.
Tak boleh merungut, tak boleh penat,
Tak boleh sakit.
Kena pandai masak, rajin kemas rumah,
Kena ada kerja ataupon pandai cari duit,
Tapi kena juga jaga anak
Mesti pandai jaga suami
Pandai berhias , jaga diri..
Psst....dan juga seksi.
Kalau boleh kena kuat macam lelaki
Tapi tetap perlu berlemah lembut, bersopan santun,
Kalau pandai bertukang , paling bagus pandai berdikari
Tak menyusahkan orang dan boleh buat semua benda sendiri...
Tak boleh marah...ataupon berkecil hati,
Dan apa lagi......?
Sila tambah sendiri.

Susah juga jadi ibu dan isteri.



Wednesday, October 12, 2016

Dari Dapur Janna : Sos Yong Tau Foo

Assalamualaikum semua...

Ok, semalam saya buat yong tau foo sendiri kat rumah. Memandangkan di Keningau ni memang tak ada orang jual yong tau foo jadi bila nak makan ni terpaksa lah kita buat sendiri di rumah. Bila dah buat, dah makan, sedap la pulak. Dah nak iras2 macam beli yong tau foo di pasar malam. Anak2 pon semua cakap sedap. Suami pon kata boleh jual ni. Hahaha. Kembang mak.
Dan macam biasa mesti la ambil gambar dan upload di media sosial dulu sebekum makan.

Bila dah upload gambar ramai la pula yang minta resepi sos nya. Tak kurang juga yang minta saya hantarkan barang sepinggan dua ying tau foo ke rumah mereka. Hehe. Biasala kan.

So hari ni saya nak kongsi la resepi sos yong tau foo ni. Resepi ni dah lama saya ambil dari Facebook sehingga saya sendiri pon dah lupa siapa tuan punya resepi tu. Apa2 pon saya berterima kasih sangat kepada tuan empunya resepi tu sebab sudi kongsi resepi.

Mula2 saya tengok resepi tu saya rasa mscam susah saja nak buat sebab ada dua jenis kuah, satu sos hitam satu lagi sos merah. Tapi semalam bila saya baca betul-betul resepi tu...eh, senang je rupa nya. Hehe.

So tanpa berlengah lagi mari kita tengok resepi nya.

Sos Hitam

2 sudu makan taucu ( saya guna taucu manis)
2 sudu makan tepung jagung
2 sudu makan tepung gandum
3 sudu makan kicap pekat ( saya guna kicap manis kipas udang je, sbb itu je yg ada)
3 sudu makan sos tiram
4-5 sudu makan gula
3 cawan air.

Cara2:
- masukkan semua bahan2 dalam pengisar elektrik dan kisar halus.
- tuang ke dalam periuk, dan masak hingga pekat.
- siap.



Sos Merah

Bahan2:
½ cawan kacang tanah yang sudah digoreng
1 sudu makan tepung gandum
1 sudu makan tepung jagung
4-5 sudu makan gula
3 cawan air
Sedikit garam
(Kisar bahan2 di atas hingga halus)

Sedikit minyak masak untuk menumis
2 ulas bawang putih, di ketuk.
3 sudu makan cili kisar /cili boh

Cara2:
- panaskan minyak. Tumis bawang putih hingga wangi kemudian masukkan cili. Tumis lagi hingga garing.
- masukkan bahan2 yang telah di kisar tadi dan masak sehingga kuah pekat.
- siap.


Senang je kan? Jadi lepas ni boleh la anda semua sediakan sendiri yog tau foo di rumah.

Selamat mencuba

Monday, September 05, 2016

Sahabat untuk selamanya.



Hari Ahad baru baru ni saya ke KK. Tujuan utama nak bertemu seorang sahaat yang dah sekian lama tak bertemu mata. Asyik dok berselisih dalam Facebook sahaja itu pon sekali sekala sebab sahabat saya ni sibuk orangnya. Hehe.

Kebetulan juga encik suami saya pon ada urusan di KK jadi saya pon tumpanglah sekaki.

Bertempat di surau airport KK kami bertemu. Seronoknya lah walaupo sekejap sahaja. Kali terakhir kami bertemu tidak silap saya 6 tahun dulu di MAHA 2010. Ketika itu dia masih berkhidmat di Kementerian Pertanian.

Sufie ni sahabat saya ketika di UPM. Dia junior 2 tahun dari saya, tak silap saya lah. Kami bukan dari jurusan yang sama tapi kami sama-sama aktif bersilat. Kami di sini maksudnya saya, suami dan juga Sufi. Suami Sufi pon kawan kami juga. Geng silat di UPM juga.

Seronok bila dapat berjumpa sahabat2 lama. Yang mana sudah terputus hubungan boleh disambung semula...mana yang sudah sejuk atau suam2 kuku boleh kita panaskan balik.

Semoga persahabatan ini akan berterusanlah hendaknya. Ameen.


Immortality.

Tidak ada yang kekal di dunia ini.
Sedih dan pilu pasti ada pengakhirannya.
Kasih sayang dan cinta pon ada juga yang berlalu pergi.

Tiada yang kekal di dunia ini.
Melainkan Allah s.w.t sahaja.

Thursday, September 01, 2016

Part 2: Those were the days....

As most of you know, i just obtained my driving licence when i was already 36. Unlike others who tend to enroll for driving classes as soon as they turned 17, but not for me. I only managed to do that when i already have 4 kids. At first i thought that i would never ever get the chance to drive, ever. That i would never have my own driving licence. Hehe. I did write a few posts regarding my journey of getting my drivig licence.

But at last, i made it.

Before i knew how to drive i solely depended on my husband to get to places. To the grocery store, the market, clinic, well almost everywhere.

My husband is an active person. He proactively involves in Silat, badminton and other sports. And being a teacher he seldomly needs to attend courses a few times a year. So sometimes he needs to be out of town for a couple days up to couple weeks. So whenever he's out of town he will make sure that i have everything i need before he leaves. From food to groceries, pocket money, etc. The amount depends on how long and how far he'll be away.

As for me, waiting for him to be home is something that i always looking for . Usually, on the day he comes home, minutes before he reach our house he will call me first. " Get yourself and the girls ready, i'll be there in a couple of minutes. We'll go out!" And i would jump and instantly dress the girls and and myself up , full of excitement .

From far we could already hear the sound of his car engine before we could even see the car itself! Haha. It was so loud!

I knew he was tired. I knew that all he wanted after a long trip was to lay down and have a good rest but he didn't care. Because he cared about us even more. What mattered to him was us. He knew that i needed to go out.

He would take us to the town and let the girls buy anything under 5 ringgit. Hehe. And we would stop to have a drink at the cafe. Just chilling out. And then we went home. We were so happy.

How i miss those days. It wasn't easy. But at the end of the day, we had a smile on our faces. We were happy. And that's all that matters.



Monday, August 22, 2016

Those Were The Days....

I miss blogging. I love blogging.  In fact, I still do.

I used to blog almost every week. Sometimes every other day. This is the place where I document my daily routine , special events and memories, my ups and downs moments , photos. I already have this blog for 11years! You can check out my first entry

Yup!11 years. You read it right. I used to change its template and layout annually. Now not anymore. I've kept this template for 4,5 years, I suppose? ?

But for the past 3,4 years I tend to update my blog very seldom. Though I have a lot of stories and ideas but I never push myself to update any. This does not happen to only me, but also to my other blogger  friends.  They too have slowed down. And some even had put it to a stop. * sigh. But I still want to keep it. I love it when my kids would read all my previous entries which most are about them. Hehe.

Those were the days.