Hari Itu Dalam Sejarah.

Ni nak cerita ni...cerita haru dan sedih.  Hehehe.

Masa cuti skolah baru2 ni cik abang ajak la pegi ke KK. Plannya nak pegi...pastu tido satu malam pastu esok nya balik lah. Saja jelah..bawak anak2 jalan2. Mak ni bukan apa sangat pon..mak ni kalau pegi KK, nak makan je. Sebab ada banyak pilihan tempat makan yang best2 dan sedap2 dan tak ada di Keningau. Hehe.

So masa hari kejadian tu kami semua pon bersiap2 la nak ke KK...packing baju apa semua. Sampai je KK kami semua dah kelaparan. Tapi sebelum pegi makan Mak singgah la kejap beli barang2 kek sikit....pastu Ayah plak singgah ofis Maa Takaful nak submit borang.

 Selesai semua urusan penting maka kami pon bersemangat la nak pegi mengisi perut. Lapar giler dah semua ni . Perut kita orang semua dah menyanyi2. So cik abang kata kita pegi 1B la...so ok la. ke 1B la kita semua....

Mak pon berpikir2 la nak makan apa...sambil wajah tersenyum2 bahagia...sedapnya kalau boleh makan Nando's...Chicken Rice Shop pon sedap juga. Tapi...kalau dapat pegi makan di Koki Bandung pon best juga...pekena menu dari seberang yang pedas2...panas2. Pergh ! Tapi Cik abang kata dia malas nak masuk area Alamesra tu..sebab nanti dah satu keje nak kena keluar and beratur plak nak masuk 1B. So Mak ikut sajalah....asal boleh makan sedap2, 

Sesampai nya kami di 1B...dan setelah mendapat parking space yang agak strategik sebab dekat dengan entrance...so kami pon beramai2 la masuk ke dalam mall...jam ketika itu dah pukul 5.30 petang. Semua dah tak sabar ni nak makan ! Kira2 baru je 10 meter kami berjalan masuk..cik abang saya pon meraba2 poket seluar nya mencari dompet. Wajah nya yang sebelum ni ceria sebab nak pegi makan kemudian bertukar menjadi wajah risau . 

" Eh, mana dompet Ayah? " 

Serentak kami semua berhenti berjalan. Ah! Sudah....! Saya menepuk dahi di dalam hati. Eh, macam mana tu ? Alaa..kira macam imagine tepuk dahi jelaa...Hehe.

Cik Abang pula gigih la menepuk2 semu poket seluar dan baju nya...tak cukup tepuk..di seluk2 nya beberapa kali kot2 dompet nya menyorok dalam2. Mana la tahu kan. Setelah penat menepuk dan menyeluk...Cik abang berkata... " ke tertinggal kat dalam keta...? " Maka mak dan kakak secara sukarela pergi la ke kereta untuk menge'check' kot2 dompet Ayah memang betul tertinggal dalam kereta. Sambil berjalan menuju kereta tu....hati ni betul2 berharap akan bertemu dengan dompet ayah di dalam kereta nanti.

Namun....harapan kecewa. Sah dompet ayah selamat berada di rumah di Keningau. Tak ada dalam kereta.
Kami semua terdiam. Macam mana nak pegi makan ni ? Duit mak ketika tu cuma ada 40 hengget dalam purse. Sebab nya tadi kan mak dah belanja barang2 kek di Bake With Me. Tanya Sophea dia cuma ada 12hengget. Hmm...perut yang tadi lapar seakan mengerti. Terus hilang rasa lapar. 

Kami pon berjalan2...sambil mencari idea walaupon langkah agak lesu . Akhirnya we decided untuk pegi solat dulu. So ke surau la kami semua bersolat. Lepas siap solat apa semua ...baru la Mak dapat idea.

Mak cakap kat Ayah.. " Marilah mak amek duit mak dalam akaun CIMB mak tu...mak rasa ada la dalam 50 hengget dalam tu...." so mak pon pegi la cucuk kad bank mak..keluar la sekeping note 50 hengget. Ada la modal untuk buat pegi makan.

Kami pon pusing la level bawah tu...lalu2 depan kedai makan.  Kami berenti di restoran Ayam Penyet Ria. Sebab nya sebelum ni Cik abang dok kata macam nak terai makan kat situ. Setelah mak belek2 menu di situ ..mak rasa macam mahal. Ikan keli sekor dah rm9..nasi lain rege...sup pon harga lain....Yelah...risau jugak kang dah sedap2 makan tak cukup plak duit yang ada ni. Terhad kepada RM90 je kan... hehehe.
So,  mak cakap la kat Ayah... " Apa kata kita pegi je Alamesra...makan di Koki Bandung...situ dekat Maybank. So boleh la suh kakak Sophea korek duit dia skit dalam bank tu...pinjam...." Ayah pon bersetuju.

So pegi lah kami ke Koki Bandung yang pada awalnya cik abang takmo pegi. Hehe. SAmpai sana Mak pon suruh la theyols masuk restoran dulu dan orde je apa yang patut sementara mak dan Sophea berjalan kaki pegi cucuk duit di ATM Maybank.
SEbaik sahaja keluar la beberapa keping note 50 dari mesin ATM tu mak rasa legaaaa sesangat. Biarpon cuma duit pinjam dengan Sophea. RAsa macam baru la bleh nak bernyawa...baru la bleh nak senyum. Masa bejalan balik menuju restoran tu pon rasa laju lain macam je. Hahaha.

Sampai je dalam restoran Cik abang dan anak2 yang lain dah siap order...Mak pon tambah la order lagi. Masa tu rasa happy dan lega sangat sebab akhirnya kami dapat jugak isi perut. Hehe.

Bila orde semua sampai kami semua makan dengan berselera dan penuh rasa syukur sekali. Pecel Lele hari tu pon rasa nya sedap lain macam plak. Nasi plak boleh tambah2. Boleh makan puas2 dan kenyang2. Alhamdulillah....rupanya rezeki kami semua di Koki Bandung. Hehe.  We ordered 5 set pecel lele dan minuman yang macam2 jenis jugak. Pastu siap tambah dessert aiskrim goreng special lagi. Each set of pecel lele tu ada 2 ekor ikan keli goreng, 2 jenis sambal...sup dan juga nasi yang boleh di tambah. Owh ! Memang puas hati. And it only cost us RM7+. ++  ( including GST) . Memang puas hati lah. Alhamdulillah. Tak guna langsung duit Sophea.. heheh. 



Lepas semua dah kenyang kami pon bertolak la balik ke Keningau....with full belly. Alhamdulillah. What an experience for me and the kids. Moral nya...sebelum jalan ke mana2...cek dulu dah bawak dompet ke blom ? Hehehe.




Menikmati hidangan dengan penuh rasa syukur...Alhamdulillah... 

Comments

Unknown said…
Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Popular posts from this blog

Mangga Wani ?

mmm...?

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Mak