Dari Dapur Janna : Sambal Bilis Tempoyak Petai ( or without the Petai, hehe)

Assalamualaikum semua....

 Ok kali ni  ada sebab nak update blog sebab ada sahabat ni mintak resepi. So kita mengarang resepi la kali ni .

Resepi yang sahabat saya minta ni adalah resepi Sambal Bilis Tempoyak dan Petai. Saya sebenarnya bukan lah peminat tegar tempoyak...mungkin sebab saya orang kelantan kot. Kalau di Kelantan kami tak makan tempoyak..tapi kami makan Sambal Durian....tapi saya tak makan jugak pon, Hehe. Well, apa beza SAMBAL DURIAN   dengan TEMPOYAK ? Sambal durian ni di buat dari durian fresh dan masih elok...pastu di tumbuk dengan cili padi bagi pedas2...tapi tempoyak plak sifat dia masam2 sikit...itu lah bezanya.

Okey, back to our resepi. Actually respi ni saya main hentam jer. Sebab saya memang tak tahu resepi asal. Main belasah ikut suka hati je. Asal nya saya tengok kat Facebook ada orang upload gambar...saya plak memang suka makan petai....so terliur ler. Kebetulan plak ada tempoyak beli dengan sorang sahabat ni jugak..so bermula la sesi menerai dan mengolah resepi. Hehehe.

So...ini lah resepi nya....





SAMBAL BILIS TEMPOYAK DAN PETAI

Bahan2:

3 ulas bawang merah ( di hiris)
1 ulas bawang putih ( di hiris )
Segenggam Lada putih ( boleh ganti dengan 5- 7 biji cili padi, kalau suka pedas boleh lebihkan)
2 biji tomato ( di potong dadu)
2 genggam bilis ( di goreng )
2 sudu besar tempoyak
sedikit air
garam dan gula secukup rasa
2 papan petai ( di buang kulit)
4  batang kacang panjang di potong serong (
minyak untuk menumis


CAra2:

- panas minyak dalam kuali, kemudian tumis lah bawang2 yang dah dihiris tadi hingga layu...
- kemudian masukkan tomato dan juga lada putih/cili padi, tempoyak dan sedikit air. Kalau suka berkuah lebihkan air. Kecik kan api dan biarkan hingga mendidih seketika.

- masukkan garam dan gula...pastu masukkan kacang panjang dan petai...serta ikan bilis. Kacau2 dan rasakan.

- hidang kan panas2 bersama nasik.








note : - Kacang panjang tu boleh jugak kita ganti dengan kacang botor. Pon sedap ! 
          - for those yang tak suka petai you can ommit the petai ok ? 

Comments

Popular posts from this blog

Mangga Wani ?

mmm...?

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Mak