HIdup kita yang saling bergantungan.

I came accross a friend's Facebook status, and dia komplen pasal kenapa TV dok heboh2 wish pasal Hari Guru sedangkan ketika itu adalah Hari Jururawat. So dia sangat la sentap dan sedih sbb seolah2 jururawat ni tak di hargai and bla bla bla. Maka ramailah kawan2 nya datang berbondong2 menambah perisa di ruang komen....macam2 lah. Cuma yang saya ingat tu siap nak suh semua nurses in this world cuti sehari. Nak tengok cemaner la konon.

Sememangnya bulan May ni banyak sambutan hari2 tertentu...ada Hari Pekerja...tapi setakat ni tak penah plak dengar orang komplen pasal hari pekerja neh. Pastu ada Hari Ibu plak....yang ni pon ada orang kata hari2 adalah hari ibu la...tak boleh sambut hari ibu laa...dan macam2 lagi...pastu ada Hari Jururawat...ni pon saya baru tahu sebenarnya....pada tahun lepas.....pastu nanti ada Hari Guru pulak......

Pada pendapat saya ....kalau nak argue sapa lagi lebih patut di hargai antara Jururawat dan Guru ni....sebenarnya dua2 adalah sama penting. Bak kata Tuan Guru Nik Abdul Aziz...hidup kita ni saling menumpang. Contoh bila kita makan nasi laa....dalam sepinggan nasi tu ada nasi...ada lauk ikan or ayam, ada sayur....ikan tu....nelayan yang tangkap di laut....nasi tu pulak petani siam yang tanam....pastu sayur tu pon petani lain yang tanam...pastu di masak oleh orang lain...sehinggalah jadi satu menu yang lengkap utk kita makan.

Maka antara Guru, Jururawat dan juga profession lain yang ada di dunia pon kita saling bergantungan dan menumpang. Kalau tak ada jururawat sapa la yang nak tolong doktor2 kat spital tu rawat pesakit kan....kalau tak ada tukang buat rumah sapa la yang nak buatkan rumah untuk kita....kalau tak ada orang yang buatkan jalan adakah kita sanggup nak menurap jalan kita sendiri ?

Kalau tak ada nelayan yang sanggup meredah ombak di laut macam2 mana la kita nak makan ikan ? Dan begitulah seterusnya. Jadi tak perlu la kita nak argue siapa lebih penting. Kerana dalam hidup ni kita memang kena saling bergantungan. Namun saya memang akui tugas seorang jururawat ni sangat mulia  dan saya memang sangat2 menghargai tugas seorang jururawat, sehebat saya menghargai tugas seorang guru. Sanggup ke awak2 semua nak cuci bontot patient yang terberak atas katil spital masa nak beranak ? Sanggup ? Tolong cuci...tolong lap...tolong pakaikan pad ? Sama la jugak dengan Cikgu2 yang terpaksa la mencuci bontot budak tadika yang terberak atau terkencing dalam kelas.

Cuma saya tak nafikan Hari Guru ni memang lebih popular dari Hari2 lain...selain Hari Raya la kan. Seingat2 saya memang saya dari keciiiiik lagi dok sambut hari guru neh. Hari ibu pon dah tua2 sikit baru tahu hari ibu ni bila....Hari Bapa lagi laaa....maka semua nya adalah penting. 


Apa2 pon saya nak wish la jugak ye....Selamat Hari Pekerja, Selamat Hari Ibu, SElamat Hari Jururawat dan Selamat Hari Guru untuk semua yang menyambutnya ! 



p/s : Tapi kan...kalau bukan kerana cikgu2 yang mengajar ni...rasa2nya. jururawat ni boleh jadi jururawat dgn sendiri ke ? Hehehe. OK. Peace ! 


Comments

Effah Mahat said…
semua saling bergantung.
bak kata ella... simbiosis.
hehee

lama tak baca akak bceloteh.

Popular posts from this blog

Mangga Wani ?

mmm...?

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Mak