Konflik nak tengok tv ?

Baru2 ni saya terbaca status seorang kenalan bertanya macam mana nak kawal anak2 menonton tv. Terus saya teringat dekat anak2 saya. Anak2 saya berebut jugak tengok tv...biasa nya berebut2 sesama diaorang la....biasa nya kalu depa bergadoh2 saya kasi letop je tv tu....senang. Semua orang toleh tengok.

Hahaha.

Gile ape nak letup tv ? Tu le satu2 nya tv yang kami ada. Tade dah tv lain dah. Kalau diaorang bergadoh nak tengok tv biasa nya yang terpaksa mengalah yang kakak2 laa.....tapi kadang2 adik2 pon kena mengalah juga.

Cuma memang dah diajar atau dilatih kalau Ayah ada kat rumah anak2 suka atau tidak suka kena layan je ape je channel yang Ayah tengok. Bola sepak ke...golf ke...wrestling ke....dart ke....korang tengok ajela walaupon tak faham, tengok ajelah walaupon tak suka...kalau tak suka juga, jangan tengok ! Hehehe.

Bukan anak2 je, Mak pon kena la jugak layan...tapi bagus jugak, mak sekarang dah faham sukan golf macam mana, kiraan markah sukan dart pon mak dah faham....apa beza billiard dan snooker....
Cuma sukan kriket jela yang mak tak paham2 sampai sekarang.

Dan kalau anak2 ada juga rancangan yang nak tengok mesti kena tanya Ayah dulu boleh ke...tak boleh. Alhamdulillah...anak2 ngikut jer. Saya sebenarnya tak ingat macam mana saya train anak2 semua ni. Tapi seingat2 nya lah masa tu anak baru 2...Sophea plak baru omo 3 taun ,Laila 2 taun.  Memang gitu la sokmo saya pesan kat anak2....." kalau Ayah ada , kena tanya Ayah dulu...." , pastu plak saya ajar bertolak ansur dengan anak2.....contoh macam kalau Sophea nak tengok cerita dia....dan saya plak nak tengok jugak cerita saya kol 3 petang....jadi saya bagi la Sophea tengok dulu cerita yang dia nak.....and saya cakap kat dia, "OK, kakak boleh tengok cerita kakak dulu...tapi nanti pukul 3 mak nak tengok cerita Mak pulak yer....."

Alhamdulillah...anak2 boleh je bertolak ansur Tapi korang jangan la tipu plak anak2 tu..mentang2 budak omo 3 taun tak pandai tengok jam pukul berapa korang pon klentong la kata ...Ooo...dah pukul 3 daaa...jangan buat macam tu. Kita kena jujur laaa...baru2 anak2 pon senang nak bertolak ansur.

Hehehe.

Jadi , bila anak2 yang atas dua orang tu dah biasa di ajar macam tu Insya Allah adik2 nya mudah nak ikut.....

Tapi sekarang anak2 dah makin besar, so jenis2 cerita or rancangan yang di tengok di tv pon dah nak sama dengan Mak  Ayah...so konflik kat depan tv tu dah makin kurang....tiap2 malam kami 6 beranak sama2 tengok drama korea, sama2 bergelak ketawa guling2 tengok Running Man ( dan pastikan pintu rumah semua ditutup rapat sebab nanti konfirm ketawa kuat punya) , pastu kalau Ayah lupa nanti Kakak akan ingatkan Ayah... " Ayah, kol 8 nanti ada Bleach.." Tau tak citer apa tu ? Ala...anime Jepun tu....channel 715 tu....yang tu Mak tak minat.

OK lah...saya rasa tak banyak sangat tips yang saya boleh kongsi...gitu ajelah yer....

Comments

hi...salam perkenalan dan selamat tahun baru... menarik dan cantik blog u ni.. feel free visit my blog dan follow.. www.azlinsafena.com tq

Popular posts from this blog

Dari Dapur Janna : Resepi Nasi Mandy Kambing/Ayam

Fettucini Alfredo

Aileen Diyana, the lucky no. 6!