Part Time Job Anyone ?

Dulu2 masa saya dok study UPM, saya penah juga keje part time. Masa tu kredit hours utk semester tu tak banyak so boleh la ambo mencari rezeki.

Mula2 tu tak tahu gak nak keje apa. Ye la kan. Terai gak survey2 kat Mines sebab kononnya nak keje tempat yang ada aircond and tempat yang boleh nak berpoya2 jugak. Hahaha, niat tak betul dah tu.....tapi on second thought jauh la plak nak kena naik bas apa.

Last2 jumpa keje, eceh...jumpa plak, dapat keje dekat kedai fotostat yang dekaaat sangat dengan rumah. Jalan kaki ada la dalam 30 tapak je kot. Ha..dekat kan ?Jimat dah tambang bas. Pastu plak tepi2 tu pon banyak kedai2 makan so nak lunch tu tade masalah lah.

Masa mula2 dapat keje tu saya di bayar RM2.50sejam. Maximum keje sehari 8 jam lah. Pagi2 kol 8 dah kena masuk punch kad.Yer, keje kedai fotostat pon kena punch kad la..pasal keje ikut jam kan. Kalau hari saya ada kelas saya tak pegi la keje. Tapi tak lama tu gaji saya dah di up kan jadi RM3/hour.

Best jugak keje kedai fotostat ni. Saya belajar macam mana teknik nak fotostat sebuah ( atau berbuah2) buku . Kalau tak tahu teknik dia memang nampak susah. TApi bila dah tahu.....senang je sebenar nya.

Lagi satu saya suka keje ni sebab saya suka berurusan direct dengan pelanggan. Saya memang enjoy melayan pelanggan ....ehh.....macam lain macam plak bunyi nya melayan pelanggan.

Boss tempat saya keje pon ok,baik orang nya. Member sekerja pon best jugak. Cuma agak penat juga keje ni sebab banyak berdiri. Rasa nya macam tak de masa je nak duduk sebab buku2 yang nak di fotostat memang sentiasa ada  sokmo.

Memandangkan tokey kedai fotostat saya ni berbangsa tiong hwa and pekerja2 dia yang 3 orang tu pon sama so setiap hari kami bekerja di temani dengan lagu2 dari radio berbahasa cina  lah. Hahaha. Sampai kami pon dah tahu mana lagu2 mandarin yang tengah hot ketika tu dan kerap di main kan di radio.

Boipren saya masa di UPM pom penah gak keje part time. Tapi dia keje di Golden Screen Cinema ( GSC) di IOI Mall, Puchong. Pastu dia keje plak ikut shift. Kadang masuk tengah hari...kadang2 masuk petang. Gitu lah, bergantung kepada jadual kelas dia jugak. Kalau dia balik keje malam kadang2 dia tapaukan saya popcorn GSC yang sedap tu....hehehe. Kadang2 ada jugak dia bawak saya pegi sana. Jadi sambil2 saya tunggu dia habis keje saya boleh tengok wayang.....free. Hehehe.

Haish. Masa saya menaip enty ni ...saya terbayang2 waktu saya di UPM dulu...terasa2 dan terbayang2 jalan2 di Seri Serdang tu...deretan kedai2 kat situ....sungguh terkesan di hati. Rindu nya lah.......memang banyaaaaaakkkk kenangan di sana.



p.s : Babe, u tak rindu ke ?

Comments

Popular posts from this blog

Mangga Wani ?

mmm...?

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Mak