P.E.T.A.I.




Saya ni suka juga makan ulam2. Tak kira la ulam apa2 pon. Lagi2 kalau ada budu ke..sambal belacan ke....memang meletop lah kesedapannyer. Tapi ada satu ulam yang saya suka ni ..tapi saya tak boleh makan sesuka hati.





(Gambar hasil dari Google)



Petai.

Owh sedap nye petai....yang paling sedap pasal petai ni tentu la bau dia. Hahaha. Sabor jelah. Sama ada petai jeruk ke..celur ke....atau mentah ke semua saya makan. Tapi tu la ..sekarang ni sejak hampir 13 taun dulu kalau saya nak makan petai saya nak kena mintak izin dulu. Wah! Nak makan petai pon nak kena mintak izin bagai ke ? Minta izin ngan sapa ?

Tentu la kena minta izin dengan incik suami lah. Dia tak suka bau petai. Apa lagi memakannyer. Jadi bila dia tak suka maka saya pon tak boleh la nak makan sesuka hati. Penah la saya minta la izin nak makan petai ni cicah ngan budu....dia kata boleh....tapi 3 ulas ke. Ade ke patut bagi saya makan 3 ulas ke ? Ada ke orang makan petai 3 ulas je ? Biasa nya tu sorang sepapan ada laa...hehehe. Tapi tu la...di beri keizinan untuk makan 3 ulas petai pon dah syukur dah tu....



Mujur la jugak kat Keningau ni jarang ada petai...tapi bila sekali sekala nampak petai kat pasar geram jugak saya nak membeli nya.

Banyak khasiat petai ni...kalau nak tahu sila la gugel sendiri. Malas saya nak gugel, pastu copy paste kat sini. Tapi memang banyak la khasiat nya. Walaupon saya suka makan petai tapi pokok petai pon saya tak kenal. Hehehe. Kata nya pokok petai ni tingggiiiiii gitu ya ?

Comments

aku pun suke petai gak! sib baik takyah mintak izin bagaiii sbb hby-ku ore kelate yg suke mkn petai, jering, budu & blaa... blaa
paNavia said…
hahaha kesian...
saya pulak terbalik, husband saya yang makan petai, saya tak...
so kalau nak makan petai @ durian, nnt dia tanya saya dulu, kisah ke tidak... :)
Adrina Adi said…
Petai mmg busuk tapi pandai2 la lepas makan gargle Listerine ke, kunyah chewing gum ke. Hehe. Abg Mokhsin sila beri keizinan sekali sekala yer sebab kita ni ada nafsu tambah2 bab makan ni. Tarak tahan wooo....
Nur, ok la ada geng! Hehe

Nana macam tu la pulak, hihihi...tp tu la mcm pepatah oghe klate...opposite attracks! Hehe.

McNa , dia bukanla x bg...cuma xleh mkn byk je, hehehe....

Popular posts from this blog

Dari Dapur Janna : Resepi Nasi Mandy Kambing/Ayam

Fettucini Alfredo

Aileen Diyana, the lucky no. 6!