Do you Know Your Neighbour ?

Do you ?

How many of them that you know ?
Do you know their names ?
Do you know what they do for living ?
Do they have kids ?
Do you know where they are from ?
Do you talk to them ? How often ?
Have you ever been to their houses ?

Do you have their phone numbers ?

and owh! do you add them as friend in FACEBOOK?


And my answers to all the questions are YES !


Boleh di katakan saya kenal kebanyakan jiran2 saya di sini. Saya tahu nama mereka, saya tahu mereka kerja sebagai apa dan di mana....anak2 mereka berkawan dan bermain dengan anak2 saya...saya juga tahu dari mana asal mereka ....jika ada masa, kami memang akan duduk berbual2 bersama jiran2 lain...sambil memerhati anak2 kami bermain2 . Saya juga mempunyai nombor telefon mereka. Senang kalau nak berhubung bila2. Malah kadang2 tu bukan takat berhubung secara nyata ..kadang2 kami juga ber 'chit chat' di Facebook. Hehehe.

Tapi ada juga sesetengah jiran yang saya sekadar berbalas senyuman di kala bertembung. Itu pon ok la jugak. At least senyum la jugak kan.

Kejiranan kat sini masih ok. Rasa nya masih macam orang dulu2. Di mana anak2 boleh bebas bermain....aku tengok anak engkau, kau tengok anak aku....gitu lah. Agak2 kalau saya tiba2 kehabisan garam tak ada masalah untuk saya pegi pinjam sikit di rumah jiran.

Kalau bulan puasa pulak lagi best...kami pakat2 bertukar juadah berbuka. Kadang2 tu tak tahu nak masak apa....alih2 bila time nak buka tengok2 kat meja macam2 ada...ada kuih, nasik, mee la...air la....semuanya dari jiran2.

Kalau ada jiran baru yang baru pindah kami akan pergi berkenalan. Apa lagi kalau jiran yang pindah tu baru2 je pindah ke Keningau ni.

Sebab tu saya suka tinggal di sini. Kalau la saya pindah balik ke semenanjung....tak tahu la macam mana kejiranan baru saya nanti ....

Comments

bes nya..sy suka jd nebor awak ..sy pn suka jd nebor mcm tu n ada nebor mcm tu..tp klu d kk nie..mcm semua nebor2 pakat2 balik keja..be kurung dlm rmh..ada yg langsung x bergaul dgn nebor2..nak senyum x bole..psl x kna pandang..haishhhhh...sadis sgt kn...walhal d lorong kejiranan sy nie..sy la yg paling heboh..suka be sapa2an..nmpk jiram bw be cerita..tp ada nebor yg mcm kepala kura2..bla nmpk urg masuk dlm cengkerang...bla x urg..kc kuar kepala dr cengkerang...lorong kejiranan sy nie ada 12 buah rmh..rata2 melayu..tp nama2 pn x tau..klu raya pnggil open house ada yg x mo dtg..sedih sgt2 kn...tp anak2 mmg bermain sama2 la d luar rmh...cuma mak bapak saja yg x bergaul..penat kot balik dr keja..or bz memasak or mengemas rmh...kta think positif la kn...ngeh3x...klu pindah kk jd jiran sy nnt ya...sy ada jiran selalu berborak sm2..urg terengganu..nama cikgu lina...hehehe

Popular posts from this blog

Dari Dapur Janna : Resepi Nasi Mandy Kambing/Ayam

Fettucini Alfredo

Aileen Diyana, the lucky no. 6!