Resepi Butir Nangka/ Bubur Candil

Memandangkan ada beberapa orang tanya saya cemaner la nak buat Butir Nangka ni ...atau pon jugak nama dia Bubur Candil ( ni orang Jawa panggil) ...jadi saya dengan baik hati nya akan letak resepi kat sini .Tapi sebelum tu saya nak bagi tahu la....Butir Nangka yang saya buat ni lain skit.

Butir Nangka yang original, kuah dia putih jer. Bubur Candil yang original plak tader kaler2....butir2 tu kaler putih jer...tapi kuah memamg kaler cekelat la sebab guna gula melaka. Jadi memandang kan saya orang Kelate biasa tengok Butir Nangka yang warna warni dan suami saya pulak orang Jawa yang biasa dengan kuah letak gula melaka, maka saya kawin kan kedua2 resepinya.

Macam saya kawin ngan somi saya lah, mix Kelate + Jawa.

Hehehe.

So in lah resepi nya. Senang jer. Macam buat pengat jugak.








Butir Nangka +Bubur Candil


Bahan2 :
1/2 paket tepung beras pulut ( Glutinous rice flour )
1cawan air ( actually, saya agak2 je ni)
pewarna ( any color you like - I used red and blue)


Cara2 :
- campor tepung dan air, uli hingga tidak melekat di tangan dan sesedap untuk di gentel.
- bahagikan kepada 3 bahagian. 1 bahagian di biar putih jer, 1 bahagian di warna kan merah, satu bahagian di warna kan biru.

- gentel tepung tadi bulat2 kira2 sebesar biji gulu. Ketepikan.


Bahan2 utk Kuah :
- 1 cawan Santan
- 1 cawan air
- secubit garam
-1/2ketul gula melaka
-2 sudu besar gula pasir
- sehelai daun pandan

Cara2 :
- masukkan air ke dalam periuk, biarkan ia mendidih.
-apabila air sudah mendidih, masukkan butir nangka yang kita sudah gentel tadi ke dalam periuk. Biarkan sehingga butir2 tu timbul dipermukaan air.
- kemudian masukkan gula melaka, gula pasir, santan dan garam serta daun pandan.
- kacau sekali sekala supaya santan tidak berketul2.
- masak sehingga menggelegak.
- rasakan kuah biar cukup manis.
-kemudian tutup api dan boleh la di hidangkan.


Senang je kan ? Kalau sudi cuba la resepi ni....kalau time bulan puasa tu buat makan lepas berbuka memang sedap sangat. So selamat mencuba ya !

Comments

dekdaa said…
Sedaknyo.. lamo tok make.
Padahal duk kelate sene nok cari haha.

Popular posts from this blog

Mangga Wani ?

mmm...?

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Mak