Jemput2 Durian

Wah. Ramai betul yang mintak resepi jemput2 durian dengan saya. Sungguh saya tak sangka sebab jemput2 je pon, bukan makanan spesel ke apa. Tapi, tak apa...saya suka sangat nak kongsi resepi. Actually saya tak tahu jugak resepi sebenar yang Mak saya selalu buat jadi saya main belasah je ikut sedap saya. Untuk wat jemput2 durian ni kena ada dua adunan. Satu adunan tepung, satu lagi adunan inti duriannyer.

Mula2 kita sediakan inti durian ni dulu....Bahan2 untuk inti durian :

-Durian yang dah di asingkan biji nya. 1 mangkuk la .
- 2 sudu besar gula pasir. kalau sker manis, lebihkan, kalau suka manis2 durian tu, tak mo letak gula pon tak per.

Cara2 :
-satukan isi durian dan gula. Kacau2 dengan garfu hingga bercampur. Durian tu tak perlu la hancur or ' le'it" sangat bak macam orang Kelantan kata, biar ada yg kasar2 sikit pon tak pe.

Bila dah campur dia akan jadik macam ni.




Pastu simpan la dulu kat peti ais. Biar dia solid skit. Senang nak gentel nanti.



Bahan2 untuk adunan tepung :

- 2 cawan tepung naik sendiri ( agak2 je ni). Saya memang suka guna tepung naik sendiri sebab adunan akan jadi lebih lembut.
- 1 sudu kecil soda bikarbonat
- secubit garam
- 2 sudu besar gula
- sebiji telur
- air secukup nya ( pon main agak jugak).

CAra2 :
- camporkan semua bahan2 kering. Pastu buat lubang kat tengah2, pecah kan telur, masukkan air. Masuk skit dulu air. Kacau2. Kalau nampak pekat dan kering tambah lagi skit air hingga mendapat kepekatan yang just nice untuk wat jemput2. Hmm...cemaner nak cakap yer....kira macam pekat dia macam....adunan kek la kot. Haaa..gitu lah.

Dah siap adunan ni, boleh la kita letakkan inti durian dan goreng. CAra2 nya macam ni...

- Gentel inti durian sebesar guli, kalau sker inti banyak gentel la besar skit. Pastu susun atas permukaan adunan tepung macam dalam gambar ni.....






- Ok, paham dah ? Pastu...dengan menggunakan tangan je....saya suka guna tangan je, amik sedikit adunan tepung dan salut atas salah satu inti durian, kira macam cover inti tu la...pastu jemput la dengan tangan inti dan tepung tadi jadi macam bebola lembek pastu cepat2 masukkan dalam minyak yang dah di panas kan....
- ulang la kaedah tadi sampai la habis semua jemput2 dah di goreng.

- balik2 kan jemput2 tu dalam kuali. Biar nampak garing skit pastu angkat dan toskan minyak.
- Letak kat pinggan pastu boleh la makan. Tapi jaga2 tau2 sebab kalau makan tima masih panas inti duriannyer lagi la panas. Melecur lidah kang.






So ...faham tak cemaner nak buat ? Alaa...mesti boleh buat punya kan ? Jadi selamat mencuba!

Comments

FA said…
sejibik mcm ma buat!hehe. kesedapannya terjamin. selamat mencuba!:P
hany said…
ermmm...sedap jer nampak...terima kasih lama dah cari resepi ni sebenarnya..lepas ni nak cuba...
hany said…
Terima kasih...lama dah cari resepi ni..pasti sedap ..
Zuraida said…
Sedapnya durian..

Popular posts from this blog

Mangga Wani ?

mmm...?

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Mak