Nasi Minyak Hujan Panas.

Hari Selasa tengok Adrina Adi buat nasi minyak hujan panas ai pon terliur jugak. Teringin nak buat jugak. Sedapnye lah. Maka selepas menghantar Yasmin ke Pasti saya pon melencong ke pasar. Cari ayam sekor, dapat. Daging dah beli dah semalam. Plannye nak buat nasi minyak hujan panas jugak la..tapi berlaukkan Kurma Daging, Ayam Masak Merah, Acar timun and sambal belacan. Dah alang2 sampai pasar tu...takkan la nak beli ayam semata...jenguk la jugak bahagian ikan....nak cari pari...hari tu cari pari tak dapat....so hari ni nak cuba nasib lah. Alhamdulillah ada ikan pari, boleh la buat asam pedas ikan pari bila2.

Pegi plak kat bahagian runcit ...beli santan 2 hengget....beli beras basmathi skilo. Pastu tak tahu apa dah nak beli. yer la...naik motor je kan..so space pon limited. Saya kalau buat Nasi minyak ke...nasi beriani ke...macam2 mana pon mesti cari beras basmathi jugak. Tapi tade la beli cap Faiza tu....mahal..pastu banyak sangat...tak boleh nak beli sikit2....dekat pasar tu boleh beli sikit2...ikut berapa banyak kita nak.

Dah setel kat pasar nak pegi Hiap Lee la pulak. Teringat si Angah mintak suruh beli crayon. Hari ni nak guna. So saya pon pegi la Hiap Lee plak. Elok je kuar dari pintu pagar pasar nak belok ke kiri ternampak seorang mamat ensem lalu naik motor melintas kat depan. Hahahaa....saya sudah kantoi! Terus itu mamat ensem buat u-turn macam nak kejar saya. Saya tak takut, malah saya menyerah diri dengan memparking di tepi jalan.

" Cik adek, leh ngorat?" mamat ensem itu berkata ( ayat ni tidak di ubah suai) . Owh...sudah tentu saya rela di ngorat oleh mamat ensem itu. Apa lagi bila melihatkan misai nyer yang kemas..serta janggut nye yang kerinting2 lurus (???- ntah, saya pon tak tahu kerinting2 lurus tu macam mana,mamat ensem tu yang cakap).

Mamat Ensem : Haa..nak pegi mana ni ?
Saya : nak gi hiap lee beli crayon Angah.
Mamat ensem : Hiap Lee tak bukak lagi...kol 8.30 baru bukak.

Saya : kol berapa dah ? Mamat ensem : baru 8 suku....
Saya : jom la pegi sarapan dulu ( waahh! saya sungguh berani!)

Mamat Ensem : Ehh...u kan puasa.....


Aik ? cemaner mamat tu boleh tahu saya pose ? Owh...ye, of kos dia tahu sebab dia suami saya. Ngeh3. Nasib baik kantoi ngan somi masa baru kuar dari pasar.....terserlah la jugak kerajinan ku. Kalu masa tu kantoi pegi beli nasi lemak pak kandar ke...cemaner ? hahahaha. Jauh tu Restoran Pak Kandar tu....

Last kami sama2 pegi Hiap Lee...ai bawak motor kat depan...dia plak follow di belakang. Wahhh...! Macam pakwe makwe gitu......park depan Bank Rakyat dok la borak2 kat situ sampai Hiap Lee bukak. Dah dapat barang2 masing2....kami berpecah. Saya plak sampai2 rumah terus bersilat nak masak nasi minyak nih. Tapi tak jadi buat Ayam masak merah sbb leceh plak...so saya buat Ayam goreng berempah je...Hasil nya ....ini lah.......


gambar amek guna kamera fon jer.


Sedap la kot. Anak2 puji sampai melambung2. Hahaha...harus lah kena kata Mak masak sedap kan ? Lebih kurang macam yang mak saya buat jugak. Setakat yang saya kenal nasi minyak hujan panas ni ...macam ni lah....nasi minyak nyer berwarna warni...bukan apa..saya pernah makan nasi ujan panas ni di mana nasi dia bukan nasi minyak....tapi nasi putih biasa cuma di beri warna sahaja...so masa mula2 tengok tu ..saya agak kepelikkan la jugak.....ok lah...tu jelah. bye (rajin pulan nak tulis bye2)

Comments

WaN dAn TiE said…
k.zana
terliur sedapnyer... nasib baik ari nie dah last posa..
:))
pB said…
dah terliur dah nie
tie : ho..hari ni kak zana last jugok,esok rayo! heheehe..

Kak PB : terliur ko ? gi la cari mano2...denun byk kot oghe jual, tok pon wat sediri jah, lagi puas hati kak pb...hehehe..
sue wnr said…
terliur weehhhh...
sue wnr said…
terliurrrr wwweehhhh...
Adrina Adi said…
sedap plak tengok kurma daging tu... yumm yummm
ise3339 said…
kk ja way kurma daging pakai rempah jenama gapo..tie wat mcm rs x sedap jer..mesti sbb rempah tak sedap..hi3 (tok sey ngaku x reti masok..)
rempoh kurma ai guno adabi jah...ado rahsio dio wat kurma sedap..nanti I oyat ko you....hehehehe.....rahsio dari ma jugok ni.

Popular posts from this blog

Dari Dapur Janna : Resepi Nasi Mandy Kambing/Ayam

Fettucini Alfredo

Aileen Diyana, the lucky no. 6!