Malu bertanya, sesat jalan.

Selama2 dok di sabah ni....boleh kata saya dah pusing hampir seluruh Sabah. .Yer la...Sabah ni kan besar negerinya.....meh kita tengok kat mana bahagian sabah yg saya dah sampai......KK of kos la sudah... Ranau misti la sudah....Kudat pon sudah 2 kali pegi...Sandakan sudah....2 kali jugak....Lahad Datu ....Tawau....Semporna.....Beaufort....Labuan....owh boleh kata dah sekeliling Sabah la saya dah pegi. Tapi pulau2 di Sabah satu apa pon belum pegi walaupon bukan susah pon nak ke sana. Tak berkesempatan lagi.

Mujur la jugak suami saya pon jenis suka berjalan. Asal ada kelapangan...keadaan poket pon mengizin kan....maka berjalan la kami ke tempat2 yang menarik. Sama ada kami tahu jalan nya atau tidak itu tidak menjadi masalah. Kami redah jer....kalau agak2 tak tahu...apa susah...tanya orang ajelah. Kalau nak berjalan2 ni...satu je kita kena pegang, jangan malu bertanya. Kalau asik dok rasa malu....memang la payah.

Lagi satu kalu kami nak berjalan ke mana2 pon tak semestinya kami kena berjalan beramai2..kira macam nak kena tunggu ada gu dulu baru boleh berjalan......ala2 konvoi gitu. Memang best kalau dapat berkonvoi ramai2...macam kami berkonvoi selama seminggu ke Sandakan, Lahad Datu, Semporna dan TAwau pada tahun 2008, pastu berkonvoi lagi 3 grand livina pergi ke Labuan pada tahun 2009....and last konvoi 3 Livina ni masa tahun baru Cina 2010 ke KK dan Kudat....memang syiok, lagi2 kalau dengan gu2 yang memang kamceng and ngam. Cuma tu la kalau nak berkonvoi atau berjalan beramai2 ni...(paling2 2 keta laa..) timing mesti kena sesuai untuk semua pihak....pastu ongkos nya pon kena la sama2 ada. Sebab kadang2 tu ...bila kita free....orang tak free....atau pon bila orang tengah free...kita pon free..tapi poket plak tak mengizin kan.....jadi...bila keadaan macam ni adalah lebih sesuai kalau kita pergi je jalan2 sendiri2 jer.

Suami saya pon jenis tak kisah. Jalan tu dia tahu ke..tak tahu ke...tader hal. Kita redah jer...sebab dia kata kalau nak tunggu kita kenal jalan tu baru kita nak pergi berjalan..alamat tak dapat la kita nak berjalan sampai bila2. Dok gitu ? Lagipon kan ada sign board...ikut ajelah sign board kan...pastu agak2 tak tahu jugak...tanya jelah orang. Senang kan ? Ala..anggap ajela konon2 macam awak semua masuk Amazing Race...hehehe....

Jadi cuti skola kali saya berjalan ke mana? Owh..kami pegi KK je..tu pon pegi balik hari...lagi pon adik saya datang sini dari Sandakan...owh..saya tak cerita lagi kan ? Lain entry la saya cerita ye?

Comments

ise3339 said…
a'ah..tak cite lagi, kalu kak ja bercerita lagi menarik:)
Capik said…
Haa...btul 2 kk tie..stuju statement 2..hehee...
che cerita..che cerita...ramai yg nak membaca nie.
Halen said…
hehe sama la kite kaki jln2.. :)
tp my laling tu susah sungguh nk ajak berjalan, ke keningau tu berapa kali dh ajak tp x jgk smp2.

Popular posts from this blog

Mangga Wani ?

mmm...?

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Mak