Membesar Bagai Johan

Saya sejak dari kecil memang tak pernah mengalami masalah berat badan. Memang dari budak2 lagi saya memang kecik je orang nya. Tapi kurus sangat macam tak cukup zat tu tidak lah. Sebab masa sekolah rendah dulu tu saya tak layak pon untuk dapat bantuan susu tepung percuma, maknanya saya ni dah cukup zat la.Dah menginjak ke umur remaja pon badan masih mantain je...sedang elok je. Lagipon saya ni bukan la tinggi orang nya.

Masa dah masuk U pon gitu lagi lah saiz saya. Tak kembang...tak kecut. steady je. Tambah2 pulak saya sangat la aktif bersilat masa di universiti. Kalau ada tournament lagi ligat saya training..pegi jogging, berenang. Pendek kata memang fit lah.

Bila dah kawin pon saya tak ada konflik dengan berat badan saya. Walaupon masa mengandung anak sulung berat saya naik 19kg tapi elok je lepas bersalin kecut balik macam biasa. Bila dah masuk anak dua berat turun la pulak..sampai ada member tegur saya nampak cengkung. Haish.

Tapi sejak akhir2 ni setelah beranak 4 badan saya macam di pam2. Saya rasa ini la berat saya yang paling berat pernah saya timbang di luar waktu mengandung. Tak payah sebut la berapa kilo ye. Balik kampung semua orang tegur. Malah member2 kat sini pon tegur. Ada yang ingat saya mengandung. Haish. Belum lagi.
Tiap kali kena tegur saya kata..ini adalah kesan sampingan saya membuat kek dan roti setiap hari. Bau2 kek yang disedut setiap hari telah mengembangkan anggota badan saya dan juga kerana kesan tindak balas yis dalam proses mengembang roti juga turut mengembang body tokeynya. Itu baru amek bau kawan. Belom amek makan dan telan kek2 dan roti2 tu semua.

Yang saya perasan..berat saya makin naik selepas saya berhenti menyusu badankan Nana. Sebab bila saya tengok gambar2 saya ketika Nana masih menyusu badan saya selim. Dagu ada satu je...lengan pon tader la besar cam skang. Walaupun saya akui ada sesetengah bahagian yang geleber..tetapi ia tidaklah begitu ketara kerana dengan memakai baju yang sesuai segala geleber2 tu dapat la di sorok. Masa menyusu selera makan membuak2. Makan bertambah2..tapi tak apa lah, pasal masa tu kadar metabolisme memang tengah tinggi sebab menyusukan anak kan dan bila dah berhenti menyusu pon masih makan banyak dan bertambah2 jugak....maka ini lah hadiah nya. Badan yang semakin sihat.

Tapi sekarang ni geleber2 tu dah tak dapat di sorok lagi! Aduhai...tengok la dari angle mana pon saya tetap nampak sihat. Kalau duduk pulak perut berlipat2. Peha ni toksah citer laa....selulit sana sini...memang dah macam kulit limau orang kata. Dagu tak payah cakap la....memang dabel dah. Tarik la nafas cemaner pon..perut tak berjaya di kempis kan jugak. Aduhai.....macam mana la nak pakai bikini dan berjemur di tepi pantai di Bali ? hahaha..iyo lah tu.

Saya nak kurus balik la. Saya tak mahu membesar tanpa sedar. Saya tidak mahu bila dah besar baru nak sedar. By that time it's just too late I guess. Saya juga percaya orang yang dulu kurus2 tapi sekarang dah besar....juga tidak sedar yang mereka sedang membesar. Bila mereka sedar mereka sudah teramat besar. Haish.

Jadi sebelum terlambat...I have to do something and do it now. Maka dengan itu saya telah menjadikan gambar di bawah ni sebagai pembakar semangat saya.










Asal nak makan lebih je terus ingat kat dia . Jessica Alba. Asal rasa nak tambah nasi je terus terbayang body dia yang meletup. Jessica Alba. Asal nak ngap je sebijik (atau mungkin 2 bijik)donat yang tengah bersusun untuk di jual terus ternampak muka dia. Jessica Alba. Setakat ni masih berkesan la. Semalam makan nasi tak bertambah. Malam tadi makan mee goreng basah isi ikan pon separuh je ! Semoga berterusan la begini. Yakin boleh. Jessica Alba.

Comments

finyz said…
klu akak amek gambo sy pn ok jgk.
ehehehehe.

pasni akak masak je,
tp jgn mkn okeh.

sy pn riso gak ni.
p checkup berat naik.
tp doc ckp bkn sbb baby.
tp sbb mummy dia.
adola.
Adrina Adi said…
u tak gemuk la. i lagi gemuk :D
Hannah Johary said…
I kena tampal poster Jessica Alba sebesar-besarnya di sliding door rumah untuk memotivasikan diri jugak ni.

Jangan my hubby yang get kinky all the time, sudah! HAHAHAHA.
Halen said…
ahaa yg ni setuju sgt. mcmana la nk mengembalikan bentuk tubuh yg asal eh. alin pun sejak buat kek bdn bkn main lg kena pam2 gelebeh sana sini..
asmah@as said…
ya bgus lh klo mcm 2.tk mcm sya dh membsr bru mnyesal.mo kasi kurus pn ssh sdh...hehehe
U kurus lah I tgk...kalo badan u...u ckp gemuk...badan mcm I nie....lagiklah.

I pulak suka pada badan Scarlett Johansson dlm movie Iron Man 2...furghhhh meletop.

Ingatkan wiken nie nk kena jogging balik.
pini: letok gambo awok? hmm..letok gambo awok gak keno pegnen la kak zana

kakak : ai tidak gemuk tp ai semakin montok.u pon tak caya bila ai cakap saiz suar ai.. ____inci. muahaha

hannah: u dah selim, kasi mantain je lagik...tak yah letak gambar Jessica Alba pon tak pe..

alin : ha tu ..hok geleber tu la hok payoh.

kak as : kak as jgn terasa pula ya kak as..macam kak as masih boleh kak as, cuma kena usaha keras..apa kata kita sama2 usaha, amacam ?

Nurul : please jgn kata ai kurus,ai tidak la gemuk...tp tidak kurus, ai makin montok skang..siyes,u never see me in person...u tgk betul2 nanti..misti u tekejut.
Unknown said…
JESIICA ALBA? OMG!@@@

Popular posts from this blog

Mangga Wani ?

mmm...?

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Mak