What about you ?

illustrasi semata2



Saya tengok orang zaman sekarang buat majlis bertunang macam majlis kawin dah kekdahnya. Takut pulak menengok. Harus jugak habis beriban2 juga tu. mana la tak pakai duit banyak nak kawin ni kan? siap ngan khemah...siap ngan pelamin....siap kenduri bagai. untuk apa semua tu sebenarnyer yer ? saya tak berapa faham.

sebab kalu belah family saya tunang simple je. mai2...cerita2....sarung cincin dah. makan la skit2. tadak khemah. tadak kenduri. makan dalam rumah jer. hampar saprah, hidang lauk 2,3 jenis. baca bismillah, makan lah. malah ada antara adik beradik saya yang tak bertunang pon. kawin terus. tak tahu la kalau besok2 kot adik saya yang ada belen 2 orang belum kawin ni buat tunang grand2 giler tu..tak tahu lah. harap tidak lah.

yang pihak perempuan la selalunya kalau beriya2 pon. tempah baju (tu pon pakai sekali tu jer, kawin esok tempah hak lain pulak!), tempah pelamin, tempah jurumekap,tempah katering, tempah jurugambar, tempah juru hias hantaran.....dan segala mak nenek lah. susah nye lah nak tunang. tu baru nak tunang. tu pon entah jadi kawin ke tidak pon belum tahu. pastu barang hantarannye bersusun panjang. sapa lagi panjang barang hantaran lagi panjang la jugak senyum nya. Dah tu nanti kalau dah nikah..masa kenduri kawin tu nanti bawak lagi ke barang hantaran? Ini pon saya tak berapa paham. Kalau sampai dua kali kena bawak barang hantaran rabak jugak la kan poket ? nak2 pulak sekarang saya tengok orang bagi henfon untuk hantaran...siap bagi laptop lah.....dasat sungguh. pastu letak la elok je beratur untuk dipamerkan kepada para tetamu.....pastu orang pon mai la pakat2 tengok. Apa la agaknya tujuan wat gitu yer ?

Lagi satu saya tengok dah jadi trend orang melayu kita sekarang ialah buat pre-wed photo shoot. Tudiaaa..nikah belum, bayar mas kawin belum dah siap bergambar pakai baju pengantin konon macam dah suami isteri. Ini pon saya tak paham apa tujuannya. Sebelum ni saya biasa tengok orang bangsa lain memang dah biasa buat pre-wed photo shoot ni sebab nanti gambar yang diambil tu akan di pamer untuk dilihat oleh tetamu pada hari kenduri tu nanti......nampak gaya orang melayu kita pon dah terikut2....orang kita memang macam tu kan? Asal trend macam ni mudah je ngikut. Orang nak kata saya tak up-to-date atau masih berfikiran konservatif pon tak apa lah.

Sekarang ni saya ada 4 orang anak perempuan yang suatu hari nanti akan dipinang orang juga. Mudah-mudahan apabila hari nya tiba nanti saya masih berpendirian begini....ala kadar, tetapi meriah jangan sampai membazir . Ini semua hasil didikan dari abah saya .

sekian (just my two cents)

Comments

DD said…
Betul janna... aku dulu tunang tu family event yg sangat kecik majlisnya. takde la khemah2 bagai sampai panggil org amik gambar. kenduri pun cukup syarat.

and yes... aku tak suka pre wedding shoot. marriage is something yg we have to work on, tayah nak beriye masa nak kawen... pikir pasal kawen yg sebolehnya sekali seumur hidup lagi bagus.
Ahlami said…
hmmmmm. ami nok tuney. tuney tu proses utk membina keluarga hasanah. baitul muslim. mitsaqan ghaliza. haahaha hambikk aku wat tubek belako. so, meme keno tuney. tunang itu perlu. MAJLIS tunang itu tidak perlu. tamabah2 MAJLIS tunang yg membawa kepada pembaziran. dan membazir adalah salah satu sifat syaitan. hoho. jadi oleh itu, saye ingin simpulkanlah di sini, saye ingin bertunang. tapi majlis tunang yg grand2 itu tak perlu lah. simple2 takpe :D

opss panje laaa pulop. hahaha ado makno
Effah Mahat said…
bertunang.. saya bertunang dulu 3 bulan. tapi takde la grande. biasa-biasa. majlis kecik, makan2 skit. Khemah.. errrrrrr..takde rasanya.
heheh..

prewedding tu rasanya macam erm.. susah ek, kalau anak saya, saya tak berkenan .. tp kalau orang lain nak wat.. takpe lah. hehe..
DD: tu la,org skang beriya dok perabih utk kenduri kawin, simpan duit wat beli rumah ke...lagi bagus.

AMi: yer..saya tahu la awok dah pegi kursus kawin..hahaha, yer..tunae simple2 jah.

Fa: akak tunang 2 bulan je yang. hehehe

Popular posts from this blog

Mangga Wani ?

mmm...?

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Mak