Meletopsss!

Tengahari tadi saya tak sempat masak sebab nak siapkan order orang. Kesian anak2. Tapi suami saya yang baik hati telah sudi menapau soto di Warung Alan. Ni pon sebenarnya nak kena siapkan 2 biji kek orang order sebab besok diaorang nak amek pagi2, tapi masih ada hati nak update blog.

Jadi....malam ni untuk menebus kes tak masak tengah hari tadi maka saya telah memasakkan Mee Kari untuk anak2 dan juga suami. Anak2 dan suami serta saya sangat suka makan mee2 ni...terutama mee kari dan juga mee bandung. Kalau buat dua menu ni...memang masing2 dok menanti2 bila nak siap. pastu pulak saya kalu buat mee kari misti mewah ...eceh....mewah gitu, misti banyak fish ball....fish cake pon kena banyak...sebab tu memang favourite anak2, pastu udang pon kena banyak jugak sebab incik suami sangat suka makan udang......

Siap je kuah mee kari terus saya hidang masing2 satu mangkuk. Mengadap la masing2 dengan penuh khusyuk. Suka saya menengok. Puas hati masak.



Ini gambar mangkuk Mee Kari saya.




Mee kari saya mesti ada sayur. Selalunya sawi la kan...tapi kali ni saya buh baby kailan sebab sawi takder. pastu mesti ada fish ball dan fish cake. kenapa? Sebab saya suka makan lah. pastu mesti ada udang 3,4 ekor. Udang tu walaupon berada di dalam mangkuk saya tapi belum tentu lagi saya dapat makan sebab biasa nyer mesti ada seorang budak atau pon mungkin 2 orang budak yang akan menge'pow' udang saya tu. Tak per. Saya rela. Lagi pon dah biasa.

Lagi satu benda yang kena ada dalam mee kari saya ni adalah bawang goreng . dan elemen penting yang wajib ada bila saya makan mee kari atau soto...atau laksa penang ker...ialah cili baaa......Saya punya misti x-tra pedas ! Baru la ada kick! biar pedas meletop gitu. letak dua bijik cili padi...tapi picit sebijik dulu....pastu test....agak2 kurang pedas...picit lagi sebijik...kalu tak pedas lagi tambah la beberapa bijik lagi......gitu la kekdah nya.

Ehhh....panjang pulak la entry ni. Padahal nak cerita pasal mee kari je pon.

Comments

mz said…
bt terliurla pulak mee kari akak ni..nak try buat arr..xpnh bt lagi..:D
Mrs Hardlena said…
yuhuuuu.. sedapnya mee kari tu. bak semangkuk..
tapi.. Mee Kari ko mmg mabeles! terliur aku tgk.. w/pun br ngadap juadaha tgh hari td.
DD said…
Alamak terliur
Anonymous said…
sedaaap..tapi kalau saya semestinya tak ada sayur punya..hehe..
Effah Mahat said…
sedapnya kak......
Anonymous said…
masz: terai la buat masz..kami suka makan mi kari.

Alin: hahaha, semangkuk,cukup ker ?

Nur: alah nur, dalam gambar jer nampak mabeles,heheeh

dalin: aku dah PM resepi kat mu.

Kakak: wah...sejak dah ada blog sendiri, mengomen je yer,hihih.

Fa: sedap ker fa? blom rasa lagi dah rasa sedap.
haaa..tgkk...kan dah salah ID....
nonie said…
wah cam dah lama je tak makan mee kari.. tingin la plak... kat bilik ni maggi kari adala isk!

Popular posts from this blog

Mangga Wani ?

mmm...?

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Mak