Kalau nak baca,baca semua.

Saya ni nak kata suka sangat membaca...tak la jugak. Kiranya kalu nak dapat Anugerah Nilam tu ..tak la kot. Tapi,saya membaca la jugak.

Masa saya kecik2 darjah 1 ..saya periksa dapat No.1..rasanya tu la hadiah buku pertama yang saya dapat. 2 buah buku cerita yang saya tak ingat dah tajuk nyer. Bukunya pon dah ntah ke mana.

Selain dari tu saya juga suka baca surat khabar. Saya mula membaca akhbar sejak saya mula pandai membaca. Minat membaca akhbar semestinya berpunca dari Abah saya. Tiap2 hari wajib beli dan baca surat khabar Berita Harian. Kalau hari Ahad plak Abah akan beli xtra iaitu Berita Minggu dan Mingguan Malaysia. Tiap kali abah beli paper kami adik beradik mesti beratur ikut turn nak baca. Malah sampai berebut2 pon yer. Hahaha...paper dulu kan ada 3 section..so bila ada 3 section tu maka 3 orang la boleh baca....pastu kalau nak baca section yang lain kami sanggup tak lepas section yang sedia ada ditangan sebab nanti leh la buat tukar dgn orang lain....er..paham ker?

Kemudian masa saya Darjah 5...Kak Ngoh saya telah memberi hadiah buku fairy tales untuk saya...buku Snow White and the Seven Dwarfs. Buku tu besar....gambar berwarna warni....and hard cover. Saya sayang sangat buku tu. Saya rasa buku tu ada lagi kat rumah my mom. Cuma tak tahu kat mana jer. Terima Kasih Kak Ngoh sebab beli buku tu untuk Janna.







Masa ulang tahun kelahiran saya yang ke-12 pulak..Kakak (my eldest) saya telah menghadiahkan saya sebuah novel sesuai untuk bacaan kanak2 dan remaja seusia saya ...an award winning novel bertajuk "Ibu Yang Ku Sayang" . Buku tu sangat best bagi saya ketika itu. And since then saya mula minat membaca novel .Kebetulan pula kakak2 saya pon suka membaca dan membeli novel jadi saya tumpang baca buku2 diaorang la....at that time my favourite author was Khadijah Hashim. Masa tu banyak novel2 yang menggunakan nama watak dalam cerita tu sebagai tajuk....macam Terima Kasih Nudra Syafini, Mira Edora.....and as I grow older I tend to read novels that suit with my age. Bukan saja novel yang saya baca, buku antologi cerpen pon saya baca jugak, cerpen2 yang dimuat di akhbar pon saya baca kalau saya rasa menarik. Hehehe. Tapi, makin lama minat membaca novel ni jadi semakin kurang...tak tahula kenapa...tapi mungkin juga salah satu sebab nya saya dapati kualiti bahasa dan jalan cerita buku2 sekarang tidak sebagus hasil kerja penulis dulu2. Saya dapati penggunaan bahasa penulis2 sekarang ni ala kadar sahaja. Malah ada yang terlalu santai. Kawan2 saya dulu ramai yang minat buku2 tulisan Ahadiat Akashah...tapi tak tahu la kenapa saya tidak berapa gemar. Saya lebih gemar buku2 terbitan DBP atau pon Fajar Bakti yang menggunakan susunan bahasa yang sangat menarik...dengan tatabahasa yang pelbagai tetapi mudah difahami. Owh...tapi sekarang saya baru sedar akan bakat seorang penulis yang sangat2 bagus. Baharudin Bekri nama dia and he's really good. I mean...really good in what he does. Setanding penulis2 dulu. Tapi satu apa buku tulisan dia pon saya belom baca. Hahaha.....


Lagi satu...saya juga gemar membaca ensiklopedia. Di rumah abah saya tu ada 2 set ensiklopedia dari A-Z. Lengkap lah. Jadi ada masa2 saya akan pilih nak baca jilid mana. And those ensiklopedia adalah dalam Bahasa Inggeris. Pada awalnya saya cuma baca ensiklopedia tu sebagai cara untuk berlatih membaca di dalam bahasa inggeris, to improve my readings, pronounciation dan juga vocabolary and at the same time gain some knowledge.





Selain dari itu, saya juga suka baca majalah Dewan Siswa. Kakak2 saya memang pelanggan setia Dewan Siswa. Tiap2 bulan bukan kakak saya saja yang tertunggu DS baru sampai...saya pon tunggu jugak w/p masa tu saya belom lagi bersekolah menengah. Hehehe....banyaaaaaaaaaak pengetahun yang saya dapat dari DS ni. Selain dari DS...saya juga baca majalah wanita macam Jelita, Wanita, Keluarga. Semua majalah2 tu kakak saya yang beli, jadi saya tumpang baca. Antara segmen yang paling saya suka baca ialah Segmen Soal Jawab Agama.





(rasanya masih ada kot URTV keluaran yang ni kat rumah)


Tapi kan tuan2 dan puan...jangan ingat saya cuma baca buku2 berilmiah...majalah2 ilmiah sahaja....majalah hiburan pon saya baca ! Owh....suka sangat sebenarnya. Majalah hiburan paling top and rasanya yang mencatat jualan tertinggi di Malaysia ketika itu ialah URTV. Nak2 kalau yang keluaran khas Hari Raya ke....suka betul tengok artis2 ni sambut hari raya. Bukan artis tempatan je saya baca...artis2 dari luar negara pon saya baca. Dari Indonesia...artis Hong Kong.....Hollywood...Bollywood.....sebab tu ada member yang hairan dan tak percaya dengan saya...dia hairan sebab saya kata saya tak minat sangat tengok cerita Hindustan, tapi saya tahu dan kenal pelakon2 hindustan....itu adalah kerana saya suka baca. Saya gemar baca je pasal artis2 ni. Sekadar ambil tahu. Kalau orang sebut Naysilla Mirdad...at least saya tahu tu anak Lydia Kandou dengan Jamal Mirdad....Twinkle Khanna plak anak Rajesh Khanna dengan Dimple Kapadia (Twinkle Khanna belakon lagi ker?) walaupon saya bukan la follow sangat sinetron2 cari seberang atau pon filem hindustan.

Sekarang ni..rajin membaca dekat forum je. Surat khabar lama dah tak beli. Nak2 lepas PRU13. Tapi masih jugak la ambil tahu pasal perkembangan semasa cuma menggunakan medium lain jer. Sekarang ni saya dok galakkan anak2 baca Dewan Pelajar. I'm even thinking of subscribing it. Sebab kalau nak menulis karangan kena ada banyak pengetahuan....baru idea mencurah2. Bukan setakat baca buku sekolah sahaja.




(kelakar kan masa ni Jie,Tie? Lawak sungguh..hihihi)

And Owh...komik pon saya baca...yang paling setia komik Dragon Ball setia menunggu keluaran terbaru setiap bulan...kan Jie? Kan Tie?




p.s : and do you know that budak lelaki yang pegang watak Rahul dalam filem Aa Gale Lag Ja tu..is Aamir Khan ?

Comments

FA said…
hehehe...ingat lagi kak ja suko explain encyclopedia ko adek.hehe..ingat lagi sapa loni, kak ja oyak benua terkecil di dunia adalah australia and australia itself adalah satu negara.
satu lagi pasal negara chile tu betul cili.and negara italy bentuk mcm kasut boat.and
i still remember u thought me how to pronounce english worh yg ad 'th'tuh mcm birthday.mula2 sebut bufday.then kak ja betulkan.and sokmo kena pronounce word betul2.nanti kak ja marah.masa tuh,rasa bekeng la kak ja ni..tapi,thanks kak ja.what u taught me,sgt2 useful till now.

and pasal bahruddin bekri tuh,haha..memang kak ja buku dia best!!best!adek dgn sarah mmg peminat buku2 dia lahs...haha..da ada 2 bahruddin bekri ni.heee
FA said…
ya Allah banyak nyos spellin error..haha...betul cili---bentuk cili.
and kasut boat---kasut bot.haha
ise3339 said…
ye btul tu kak ja..kakak2 sy mmg suka mmbaca, n of course menurun dr abah kita..selg tak khatam surat khabar tok pyh panggil mkn nasi la..mmg tak bergerak..hi3
and Dragon Ball..hi3:) best sgt ms mulo2 bc dragon ball dulu...
Unknown said…
assalamualaikum..saya terjumpe blog ni waktu google Terima Kasih Nudra Syafini..lama sungguh x baca novel tu,ntah mana letak x taulah..anyway,nice blog :) salam kenal..

-rozie..perak-
Unknown said…
assalamualaikum..saya terjumpe blog ni waktu google Terima Kasih Nudra Syafini..lama betul x baca novel tu,ntah mana letak pun xtaulah..citer tu best kan.hehe.anyway,nice blog :)
salam kenal..

-rozie..perak-
Unknown said…
Suka sangat novel "ibu yang ku sayang" buku nilah novel pertama dalam hidup.
http://siti-sal.blogspot.my

Popular posts from this blog

Mangga Wani ?

mmm...?

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Mak