Entry mengutuk diri sendiri

16 November nanti genap la 10 tahun saya memegang status isteri orang. tapi...selama 10 tahun tu..saya rasa saya bukan la seorang isteri atau ibu yang baik.

Dengan anak2..saya garang. Saya punya la malas nak tengok anak2 buat kerja sekolah yang cikgu bagi. Kalau anak saya periksa....ada exam atau ujian...saya rilek jer...tak gabra..atau berdebar.Sebab saya tengok kawan2 saya kalau anak2 diaorang periksa....diaorang siap tunggu anak2 study....kalau yang kerja siap amek cuti...pastu walau pun anak2 yang amek exam ...mak2 ni pulak yang berdebar.....kecut perut. Pastu kalau anak2 dapat result siap document kan dalam blog atau siap buat status dekat Facebook each and every single detail pasal result anak2.....punya la bangga.....tapi saya.....selamba jer. Adakah saya tidak normal? Kesian anak2 dapat mak macam saya ni.

Saya ni sangat la malas nak suap anak2 makan. Macam kejam la pulak. Budak2 ni...hatta Aina yang umur dia belom pon cukup 3 tahun...makan sendiri jer. Nak harapkan mak dia nak suap2....adoii....mimpi la . Sophea ,Laila....nak minum milo, nak minum teh ke kopi ke.......buat sendiri. Sekali je Mak tunjuk dan ajar kan..lepas tu tader dah.Tak kuasa dah saya nak buat kan. Kalau anak2 tengah berFacebook ke....dok surf internet...nanti kang kalau tiba2 saya datang...selamber je saya suruh anak2 turun kerusi..." Ok, bagi mak pulak " . gitu jer. turun la budak2 tu dari kerusi...keluar la anak2 dari bilik. Terukkan ?

Apa la agaknya nasib saya kalau dah tua2 nanti. harap2, saya takkan nyanyuk dan menyusahkan anak2 saya.

Dengan suami pulak saya ni payahnye nak dengar cakap dia, saya rasa la.. pastu suka melawan cakap dia jugak....dah la cakap banyak..kuat pulak tu. ..Aduhai...Malas pon yer..malas masak, malas kemas umah...malas lipat baju....memanjang malas. Kena tegur...kena sound..baru nak buat.Kalau gado2 suami isteri tu...selalunya....sebab salah saya lah....kadang2..ehh..apa plak kadang2..boleh kata selalu...berani betul saya melawan cakap dia...angkat suara lagi tu...cantiknya perangai. Jangan la pulak ada yang nak tiru yer. Tapi nasib baik la suami saya seorang yang sangat penyabar. Apa saya buat....walau pon dia pon geram and nak marah..dia sabar. Tapi...sampai bila dia boleh bersabar kan ? Teruknya saya.


Tapi...bila saya tengok2 balik diri saya 10tahun dulu...sebelum kawin...satu ape pon saya tak reti. Masak memang jahil. layan somi lagi la tak reti. Masa baru2 kawin...boleh saya buat bodo je tengok somi saya iron baju kerja dia sendiri. Sungguh! Kena tegur baru la nak reti..ooo..rupanya saya kena iron kan baju kerja suami saya....iron la pulak sehelai sehari......hahaha...kena tegur lagi.....pastu baru la paham...rupanya kena iron untuk seminggu terus....jimat masa dan tenaga. Hahaha....gitu lah. Tapi tu la...bila di renung2 balik, banyak dah jugak perubahan positif pada diri saya selepas berkahwin ni. Kira boleh laaa...bagi saya...tapi saya tahu, bagi orang lain...ia masih belum cukup. Belum cukup sempurna. * Sigh.

Comments

Unknown said…
salam..
muhasabah diri yg bagus... jgn lepas ni ko iron laki ko dah laa
Yanti Isa said…
mana ada tak baiknya .. kita semua mama yang baik cuma berbeza cara ...punya kelemahan & kekuatan tersendiri.
DD said…
lebih kurang aku je. tak penah susah hati anak nak exam. nak exam...examlah.

bab malas tu lagi lah. semua malas. layan laki je rajin. itu je kot aku lain sket... kurang melawan. tapi memalas amat. nasib baik laki aku jenis sabar aje.

sama jugak... walaupun mcm teruk tapi dah berubah banyak niiiii
Adrina Adi said…
tegur tu tandanya sayang.

like u said in previous entry, nobody's perfect. sama2 muhasabah diri.
FA said…
sesi muhasabah nih.tapi gak,ambo baco sero supo lawok plop..hehe
entry ni memey fokus pada hok negatif. lenkali tulis pasal ketereran memasak, keterbukaan minda membesarkan anak-anak...dll.
shifu,kak yan,daling,kakak,adek,farah: masa saya tgh down.... =)

Popular posts from this blog

Mangga Wani ?

mmm...?

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Mak