apa2 ajelah.

Saya ni,nak kata pandai sangat bahasa inggeris....tader la pandai sangat...but boleh laa...kalu zaman skola2 dulu....dari skolah rendah sampai skolah menengah kira I always do well la in English....kalau dapat C3 (skang ni apa...?B ehh?) tu bulih bikin saya menangis serta monyok beberapa hari. Kalau dapat A2 pon saya tak puas hati....bagi saya English saya mesti kena dapat A1....la budda, bak kata orang arab....tidak dapat tidak. Tapi...nak kata saya ni terror sesangat pon tak juga...sebab ada lagi orang yang lebih pandai dan terror dari saya. Kiranhya saya ni ..can speak and write in English well la.

Saya sangat pentingkan pronounciation yang betul. Kalu ada yang sebut salah tu.....memang berdesing telinga saya nih. Ibarat macam tengah2 dengar lagu...tiba key dia lari...atau pon melodi dia sumbang...atau pon suara penyanyi nye ke laut....adoii....tak ke sakit telinga ni kan? Memang pantang lah. Dan2 tu jugak saya akan betulkan.

Lagi satu...kalau spelling salah pon saya tokleh tengok. Adoii....sakit mata saya nih. Macam ada satu ni saya jumpe kat Facebook....dia nak eja Bun (roti) tapi dia eja BURN (bakar) so jadi la tajuk album dia - Burn and Pizza. Mula2 saya ingat dia tersalah taip...tapi bila saya tengok kesalahan ejaan yang sama berulang2..so I assume..memang dia eja Bun as Burn lah. Geram je nak tegor...hehehe...,tapi tak boleh nak komen pulak kat album dia.

Pastu lagi satu kalau ada yang wat status kat Facebook sambil mengarang dalam bahasa inggerris yang berjela...pastu banyak grammar error plak....adoii......pon sakit mata saya gak., pastu jadi tak paham plak... Pada pendapat saya....tulis ajelah dalam bahasa melayu....orang pon senang nak paham and you won't fool yourself. Salah grammar sikit2..macam tader "s" or....tenses ke...masih boleh di maaf kan...sbb saya pon kadang2 wat jugak silly mistakes macam tu...

sekian ,terima kasih.

Comments

Ahlami said…
nicely explained and said. hehehe.
please check my grammar too sister!
Adrina Adi said…
okies... (bengang tak?)

hehehe..

kak ja memang tere english. dari dulu lagi
Janna..
Aku tgk nko mmg terrer (jgn bengang yer) english. Suka tgk nko writing in english kat blog nko..superb. Well done! My english asyik ke laut ajer.*sigh*
ami:owh...itu sudah menjadi kerja saya...hahahaa

kakak: tak bengang pom,hihihi. I'm not terer laa...merendah diri nih..

Riko: aku biasa2 jelah Nurul...english ke laut sekali sekala tak per......ok je aku tgk english ko...hehehe.

Popular posts from this blog

Mangga Wani ?

mmm...?

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Mak