Thoughts

Saya ni tak kisah berkawan dengan sesiapa pom. Apa pom background orang tu, saya tak kisah. Apa pon fahaman politik dia is not an issue. Dia kaya atau miskin ,cantik atau hodoh , kerja atau surirumah , ustaz/ustazah or cikgu biasa......is never been questioned. Yang penting kita rasa senang dan serasi berkawan dengan nya/mereka.

Bila kita berkawan...sedikit sebanyak ,tidak dapat tidak....kita mesti akan terikut2 jugak gaya sahabat kita. Gaya bercakap, gaya berfikir, gaya berpakaian....kalau tak banyak, sikit pon mesti terikut jugak.

Kalau kawan ni pakai baju mahal2..kita pon misti nak merasa jugak kan. Tak dapat pakai sumer baju branded, ada sehelai pon jadi lah. Kalau kawan ni pakai stroller mahal macam McLaren ....sikit sebanyak, kita pon teringin jugak kan? Kalau kawan kita hantar anak pegi tadika yang paling best di dunia...kita pon tentu nak bagi the best jugak untuk anak kita kan? Kalau kawan ni beli umah besar, keta besar.....kita pon ada hajat jugak kan? Bukan la kita ni cemburu atau dengki tapi...dengan memiliki benda2 yang sama dengan kawan2 kita ada secara tidak langsung menunjukkan that we belong to the group, we might not aware of this, but that's what actually happened to our society.

Dan saya dapati....berkawan dengan orang yang kurang berada atau kurang berkemampuan mendorong saya to give more. To appreciate more of things that I already have instead of wishing for things that I haven't had which I don't need at all ! Seeing and mixing with the so-called less fortunate people is really an eye opening to me. Insaf betul rasa.

Comments

Effah Mahat said…
betul kak...
kena berkawan dgn semua org
tapi tak semua orang kita boleh rapat..

but u are one of "THE"

teehee...
iena hamdi said…
hehehhe kak.. apa pun iena beruntung dapat jadi kawan akak...

thanks coz sudi kawan ngan iena ni.. heheh
FA said…
btul tu..=)

Popular posts from this blog

Mangga Wani ?

mmm...?

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Mak