ABC dan Nasi Kerabu

Sejak dok berpuasa di Keningau ni...tiap kali nak buka puasa kami mesti minum air anggur...
Pergh! Air Anggur bunyi macam keless gitu...padahal air berperisa anggur jer...beli kat pasar lah. Pahtu kadang2 beli ABC.....air batu campor lah.

Tapi kan....ABC yg selalu saya beli tu...tak berapa kick laa....kacang merah seciput jer....kadang2 takdop langsung....yang banyak cume lengkong macam2 kaler......jagung pon secoet jer...alahai...tak puas makan. ABC amat la sedap kalu banyak isi dia.....ada red beans....ada agar2 yg kaler itam tuh.....apa dah nama dia? tak ingat lah....ada cendol sikit......ada jagung......sedap nyo...! Kadang2 kalu nak spesel skit dia buh buah kabong....walaupon saya tidak la memakannyer...Pahtu ais nyer pulak di parut.....ehh..parut ker? ker kisar? apa2 lah....janji halus macam snow......siram pulok ngan air gula sirap...campor ngan susu......aduyaiii...! Nasib baik taip ni tengah2 malam..kalu time tengah2 hari ...and matahari tengah tegak atas kepala...mahu terliur neh. Yang semalam punyer ABC saya makan lagi besh.....ada CARROT. Sungguh la pelik ....tak penah2 lagi makan ABC ada diced carrots dalam tu......terai jugak2 carik2 kot2 kacang peas pon ada.....hahahaha......Ini baru la namanyer Air Batu Campor2.....hahahaa....sumer leh campor dalam tu.

Pahtu pulak.....kadang2 tu terasa nak berbuka dengan Nasi Kerabu Hitam....atau lebih sesuai...Nasi Kerabu Biru....tok tahu la bakpo di panggil Nasi Kerabu Hitam walaupon nasi tu sebenarnyer kaler biru. Dulu....ada sorang member ni jual Nasi Kerabu tiap kali bulan poser...tiap kali dia bukak gerai....gerai dia misti penuh ngan pelanggan. Lama macam mana pon orang sanggup tunggu nak beli Nasi kerabu dia....bagi saya..sedap lah.....pahtu bulih pilih nak letak eksesori apa....Ayam Panggang ko...Daging Bakar ko....Telur Masin ko.....Ikan Celup Tepung ko....gitu lah.....tapi sejak 2 Ramadhan yang lepas dia dah tak bukak gerai sebab ada komitmen lain......

Tapi.....masih ada yang jual Nasi Kerabu...orang lain la pulok. Ada 2 gerai yg jual Nasi Kerabu tahun ni....and saya dah terai dua2. The verdict....alahai......pada pendapat saya...ia tak menepati sangat rasa Nasi Kerabu.....ada kureng skit lah....yang membuatkan saya takmo beli lagi dah. Nasi Kerabu ni....yang menyedapkan nya ialah ...the Sambal Kelapa tuh......so..kalu nak makan nasi kerabu...sambal ni la yang kena letak banyok.....sebab all the rasa manis..masin...rasa isi ikan.....ada pada sambal tuh...jadi kalu sambal kelapa ada seciput jer....rasa pon jadik kureng lah.

Banyak sungguh komplen saya kan? Hahaha....bukan la komplen..tp mengulas.....kuikuikui....kalu dah banyak songeh sangat...buat la sendiri....betol tak?

Comments

pB said…
insyaallah , ahad ni kak pB nok buat nasi kerabu kuning..

kak pB tok reti buat nasi kerabu hitae tu ...
ramizah said…
Janna, nasi kerabu kaler biru@nasi kerrabu BN.. ( ini versi abah)
Adrina Adi said…
teringat plak nasi kerabu che moh. the best in the WORLD!
Ainazli said…
kak tunggu tahun depe ain g jual kat keningau..hahahhahaha..tak beli siap arrrrr
fatien adibah said…
teringt plok ko nasi kerabu kk ngoh ari tuu..sedapp!!
iena hamdi said…
nasi kerabu... i like...
manlaksam said…
Pok Man tahun ni tak bbuka dengan nasi kerabu lagi nih.
InsyaAllah hari ni nok gi beli....
Adrina Adi said…
kak ja, why no update?

Popular posts from this blog

Dari Dapur Janna : Resepi Nasi Mandy Kambing/Ayam

Fettucini Alfredo

Aileen Diyana, the lucky no. 6!