Apekah Haiwan Liar?

Masa saya kecik2 dulu....sungguh pon my father ni sangat la strict....ehh..yeke dia strict....dia tak la strict...cuma bekeng la jugok. Kami anak2 ni...kalau gado2...pastu dengar je bunyi tapak kaki abah terus benti gado...mana2 yang tengah dok melalak nangis otomatik leh tutup suis nangis...diam terus. Hahaha...punyer la takut kat Abah. Bengkeng2 abah pom tader la sampai suka merotan or pukul anak sesuka hati....jarang la nak tengok abah pukul anak2.....kalau perlu pukul pon abah akan explain dan jatuh kan hukuman macam dalam mahkamah.

Eh..nak citer benda lain sebenarnyer nih....jadinyer....masa aku kecik2....sungguh pom abah ni bekeng..tp abah tak penah la plak nak marah2 anak2 dalam pelajaran. Marah tak penah...apa lagi nak bising2 suh baca buku ke...suh wat keje rumah ker. Never. Not even once. My mom pon tak penah membebel suh study ker...apa ker...nak peksa ker..tak peksa ker...tak penah nak bising lebeh2...takat nasihat gitu2 dah cukup . Bukan apa...macam saya ni anak nombor 5 so yang tukang bebel soh study were always my sisters la....particularly my Kak Ngoh. Hehehe...

Eden ni memang pemalas orang nyer...everytime nak dekat2 peksa..nanti Kak Ngoh akan bebel bila dia nampak me ni asik main je....tengok tv....bila dia suh study...saya kata..nak study apa? Hahaha.....saborjelah....but..maybe jugak saya ni jenih cepat tangkap apa yg saya belajar...so I didn't need a lot of effort to score in my subjects. Tapi nak kata saya ni pandai...cerdik ..tu tak la kot...average je.

So..tiap kali peksa...saya study gitu2.....bila dapat result ...dapat report kad...saya bagi kat abah....beserta ngan sebatang pen untuk Abah sign. Abah would take my report card and go to a corner with the most source of light, put on his glasses and started to study my results each and every subject. It would take him around 5 -10 minutes and lepas dah habis baca and tengok result abah akan terus sign my card without saying a word .Gitu je. Sampai saya dah form 5 pom gitu la gaya Abah everytime tengok my report card. Marah tidak....puji pon tidak. Hehehe...

Until it came to one moment when I handed him my result for SPM trial. Dia tengok...dia tenung....kening kerut2....pahtu dia sain...pahtu dia kata... " duo meroh tu...." and it hit me right away. AArrrgghhh...! Abah said something ! This is serious ! (macam wonderpets plok) . I failed two subjects masa tuh...Fizik and Add Math. Owh.....buduh nyer bajar subject2 tuh. Tapi eksyen gok nok masuk kelas Sains. Hahahha.....mujur la untuk SPM dua2 saya lulus..P7......hahahhaha....

I never went to private tuition classes...tak penah. My other siblings pon tak penah pegi tuition...err..kecuali my sisters yg bawah 2 orang tu la....yg tu ada la tuition. Setakat pegi kelas tambahan yang cikgu buat di skolah..itu jela. Orang nak amik paper 1119 pon saya nak amik.....orang lain dah tuition since form 4 lagi untuk paper tuh....saya main register jer....pastu amik peksa. Dah la dua paper tu saje dah dekat RM200 gak yuran dia. Last2 saya dapat 7....lulus laa..tp tak kredit. Cakap kat Abah...Abah kata...jadi la...balik modal. hahahaha.....skang ni ada lagi ker paper 1119?

And now my kids....saya applykan jugak apa yg parents saya applied kan pada saya. Tak pernah memaksa anak2 dalam pelajaran. Cuma sekadar ingatkan mereka untuk siapkan keje rumah, cek keja rumah diaorang....gitu je la. Tuition? Err...setakat ni saya rasa mcm tak perlu...alah..baru Tahun 2, tahun 1....takmo anak2 stress sangat ..saya nak biar mereka bajar dengan hati yang tenang. Tapi setakat ni Alhamdulillah....the kids are still doing well in school.

If Sophea or Laila tanya apa2 yang tak faham pasal studies...saya takla senang2 bagi jawapan...I'm not going to make it easy to them....I'll explain but they still have to think and figure it out by themselves...dan saya bukan bagi jawapan bulat2 gitu. I'm not going to spoonfeed them .

Contoh la kan....Sophea tanya..." Mak..haiwan liar tu aper? " so saya tader la terus jawab..harimau....gajah....singa...but instead saya jawab... "haiwan liar tu ialah haiwan yg kita tidak boleh pelihara...yang hidup bebas di hutan..di laut..."(pergh...! giler skima jawapan Mak...ekekeke) . pastu saya tanya la balik....haiwan apa yang kita tak boleh pelihara? So baru la depa jawab..harimau....singa...gajah.....buaya.....ikan paus....akhirnya soklan anak2 tadi mereka dah boleh cari jawapannyer sendiri.

Apa2 pon every parents in this world sentiasa mendoakan kejayaan anak2 mereka....right? Semoga anak2 kita akan menjadi manusia yang berguna kepada ibu bapa, keluarga dan agama. Ameen.

Comments

Helmiyani said…
suka baca citer kali ni... penuh dgn nilai2 sivik dan kewarganegaraan...hehhe.. ayat skema jugak. so motherly laa mu ni janna...

alah baru darjah 2 tak payah la bagi tuition lagi.. cian la diaorang.. bila plak masa nak rilek2 kan?
Adrina Adi said…
ayoh mat mana pernah marah. suka melawak jer kalau jumpa pung. hihi..
~ShErA~ said…
sukarnya mendidik anak2 zaman sekarang...
YANI: hahahaha...ayat skema deh? motherly ko aku nih?mu tok tgk lagi aku maroh ko anok2....aku serro mung pom kecut perut,ekekeke


KAKAK: yer..dgn anok2 dia je dio maroh2 nyo...anok2 oghe dio takdop sebab bakpo nok maroh...so..dia wat lawop lah..hehehe


SHERA: tu lakan...baru kita tahu susah nyer nak didik anak2....apa lagi di zaman skang ni.
wanee said…
kak ja, wanee balik from down under end of form 4 (after 2 yrs) then the next year ambik spm.. hhuhuhu~ berani mati sungguh haha
wanee: tu la deh..kalu u balik awal lagi misti leh score giler2...hehehe

Popular posts from this blog

Mangga Wani ?

mmm...?

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Mak