Ntah



Semalam, ehh..bukan semalam....hari Jumaat...eh..tak jugak...ntah bila....alah, tak kisah la..pegi pasar malam nak beli air anggur...tengok2 ada orang jual udang ...ada udang laut...ngan udang galah. Eh ..eh....udang galah...lama tak makan. ...so tepon la my cik abe yang dok tunggu dalam keta....


"hello mu....ado udae galoh mu.....nok beli ko?"
"pirang ringgit?"
"err....jap,siji..loro...telu....err....18 riyal sekilo ado....23 riyal sekilo ado..."
"tuku lah....eneng duitte?"
"ado2...."

so aku pong beli la sekilo...yang 18 hengget tu je. Tu pon rasa nyer dah orait dah saiz2 dia. Balik umah tengok2....banyak jugak sekilo. yang bertelur pon ada ! Ish..ape la diaorang ni....yang bertelur2 tu jangan la di ambil....lepas la balik ke sungai...so anak2 udang tu leh menetas...leh menambahkan lagi populasi udang galah.....telur2 tu pon bukan sedap sangat pon. Dok gitu? At least besok2...kalau anak2 cucu2 cicit2 aku nak makan udang galah....ada la jugak lagi generasi udang galah ni.

Masa kecik2 dulu....kerap la jugak leh makan udang galah nih. Biasa nyer yang orang bagi la...Pok Mat tukang kebung skolah rendah aku dulu tu..suker mancing ...so, kalau dia dapat udang galah....nanti dia bagi la jugak kat kami. Back then....udang galah besau2! Sepit nyer aje sungguh scary! Aku memang kagum betul tengok udang galah ni.....sekarang ni....aku rasa kalau kat tempat aku...memang payah dah nak jumper udang galah yang besau2.....I assume la....since dah jarang nampak.

So apa dah jadi ngan udang2 galah yang aku beli tu? Well....3 hekor aku dah buh dalam Mee Bandung ni....


yang ada "telur" tu...harusla laki eden yang punyo..ekeke.





pastu lagi 8 hekor (ehh...cemaner leh jadi nombor genap nih? aku tiap kali nak masak udang, nak buh dalam tomyam ker...mee goreng ker...everytime bilang udang, misti buh dalam bilangan yg ganjil....and memang aku kira berapa hekor aku bubuh tiap kali masak!) aku masak Butter Prawn. Gambar tader. Ada lagi beberapa ekor kat peti ais. Leh masak lagi bila2.

Comments

NikNor said…
sedapnyer!!!!!
Adrina Adi said…
kak ja,

yg part ada 'telur' tu ada bau2 lucah skit laa.. ekekeke... gurau jer. jgn marah.

i miss la chatting dgn u.

uwaaa...
Ahlami said…
supo kakjie laaa kakja niee...
nk gapo2 msti nombor ganjil..
hehe...betul2..
Allah pon suke kan yg ganjil kan...=)
iena hamdi said…
laparnyer kak
Nor: sedap ko? hehehe

kakak: alah u nie....konar sokmo,kalu tak konar2 tu bukan u laa...hahaha..I pon miss chatting wif u gok....

ami: haa..tu la sbb kak ja fikir gitu etek ami..Allah kan sukakan yg ganjil..takat nak selit benda2 mudoh yg Allah suka dalam kehidupan kita ni apa la sangat nyer kan? itu sahaja ceramah dari Ustazah..wassalam

iena: akak pom lapa gak nie, jap lagi nak goreng pisang lembik.hehehe..wah ...wat mcm FB plop....
pB said…
wah...


ssedapppppppp


perut lapar nieeeeee
kak PB...aloh laa...sano sene nok cari mee bandung muar nih...hehehe....
halen said…
wahhh..bahasa apa tu janna. bajau keningau campur kelantan ker hehe
tu bahasa jawa yang....cik abe i kan orang jawa......i kecek klate..dia omong jowo....hehehe

Popular posts from this blog

Dari Dapur Janna : Resepi Nasi Mandy Kambing/Ayam

Fettucini Alfredo

Aileen Diyana, the lucky no. 6!