Home Sweet Home

Hari ni aku nak bercerita pasal rumah pulak. Rumah2 yang penah aku tinggal.....dari aku kecik sampai la sekarang ni.

Sejak aku kawin for the past 7 years aku dah tinggal di 4 buah rumah termasuk la rumah sekarang ni. Rumah yang mula2 kami tinggal ialah rumah No. 147, Taman Luagan. It was a semi detached house with 3 bedrooms and 2 bath rooms. Rumah tu nak kata besar...tak la besar...okayla...tp besar skit la dari rumah skang sebab semi-D kan...pastu ada laman yg luas....tepi belakang but unfortunately masa tu aku tak memang tak minat pon nak menanam ke aper....so gitu jela. It was a full-furnished house so for a newly wed like us (masa tu laa..) memang elok sangat la...orang kata just masuk cuci kaki jer. Sumer dah ada.....sampaikan tukang potong rumput pon tuan rumah upahkan.

Tahun 2002 kami pindah ke rumah No.43, Taman Fajar plak.....rumah ni kecik skit..... perabut and peralatan elektrik sumer ada jugak la.....tp aku tak tahu la...aku sker sangat dok situ walaupun tak ramai kengkawan yang dok kat taman situ jugak . Masa dok umah ni aku sker menanam....tanam pokok bunga...banyak gak ler pokok bunga aku...tanam serai....cili....walau pun tanah cumer sekangkang kera, .aku pun rajin gak menjaga pokok2 tu sumer....siap simpan air yang aku wat cuci ikan ayam tu utk wat siram pokok....bagus tu....orang kata baja semulajadi...my girls pon macam enjoy jer dok situ sebab tak bising....keta tak banyak...so nak main2 kat depan rumah pon best.....lepas dok 2 tahun kami pindah balik ke TAman Luagan...
tp masa nak pindah tu aku sedih tau....aku tengok jer setiap sudut rumah tu....alahai....sedih la...

Our 3rd house was house No.78. TamanLuagan, a 3 bedroom and 2 bathrooms terrace house. Rumah ni masa mula2 masuk tuan rumah siap cat cantik2....pagar rumah pon dah lawa....elok.....tak main la pagar kawat tu.....belakang pon ada awning walaupun dapur nyer tak di extend...but okay la....yang ni pon full furnished gak.....tapi rumah ni la yang paling sekekap kitaorang duduk..tak sampai setahun pon...sebab tak lama tu kami dapat tahu ada orang nak jual rumah kat taman bawah....my Ayang pon tanpa berlengah terus nak beli rumah tu....



So...on April, 2005 kami masuk rumah sekarang ni....No. 36, Taman Jutaya...rumah sendiri la...rumah2 yg lain tu sumer kami sewa....rumah ni sama jer design and saiz ngan rumah no. 78 tu cumer rumah ni belakang dia tader awning..tp pagar depan sumer dah cantik la....walaupun bermacam dugaan kami terima masa sebelum and selepas duduk di rumah ni tapi alhamdulillah...semua2 tu dah lepas dan kami bahgia di rumah ni sekarang. Kami kumpul sikit2 barang ...dari mula2 kami masuk tu tader aper....kosong jer...skang ni dah penuh la ...cukup la barang2 asas tu......yang penting ni rumah kami sendiri.....barang2 pon sendiri punyer....apa2 hal rosak ker aper...sendiri tanggung jugak...hehehe.....rasanyer nanti lama lagi la kot kalau nak berpindah lagik....pindah balik SEmenanjung...? Ish...belum ada dalam perancangan....hehehe (dok sini terus sampai pencen pon tak per, hehehe.)


Tapi...dalam banyak2 rumah tu...ini la rumah yang aku sentiasa rindu nak balik.....



My parents house.....this is where I was born...where I grew up. Aku tak pernah merasa cemaner rasa nyer berpindah rumah ni...sebab ni la satu2 nyer rumah keluarga yang aku tahu dan pernah tinggal.....ni gambar aku cilok dari blog my sis- Kak Ngoh. Ni gambar lama la jugak nie sebab ruang bawah tangga tu Abah aku dah wat stor....pastu kat tepi belah kanan rumah tu abah dah buh awning jugak.....dulu2 aku malu rumah aku tak bercat....tp skang ni rasa cam unik la plak.....tinggi kan rumah nie...?Well...mestila kena tinggi sebab kawasan rumah aku ni kawasan banjir...tiap2 tahun mesti banjir....so kena la wat tinggi.....supaya air tak masuk dalam rumah...paling dalam setakat yg aku ingat anak tangga umah aku tu..sumer tenggelam. bawah rumah ngan paras air cume sejengkal jer.....hehehe.

Comments

Mommy Lyna said…
house adalah sebuah siri doktor2 di AXN hihihi.
Anonymous said…
:D
best le kak...
jeles norf...

jeles kenapa?
biarlah rahsia...
:)
Ahlami said…
aisehhh...
i miss home...huk3...
waaaaa.......mau pulang!!
[ ngade2 taik kude...]

bubye
amie
nonie said…
hmmm cakap pasal umah skang ni nonie pun tgh dilemma... byk benda kena pk nak pindah umah baru ni kan kak janna? timing, tenaga.. & isu paling utama $$$$$!!! heh boleh sakit jiwa raga kalau tak kena gaya...huhuhu
yer lah..home sweet home. rumah sendiri yg paling besh...kan.
tp nko beruntung..dah ada rumah bawah...cam aku nie..entah biler ler nak beli rumah bawah nie...
dulu lepas kawin hanya mampu beli apt. shj...skrg nie..mmg tgh eyeing nak duk rumah bawah pulak.
wanee said…
oOOo i've been to that house in the picture (the first one) the one in taman jutaya though for the briefest moment hehehehe kan kak ja
alom
yer..betul la jugok tue...hehehe

norf
la...naper plak jeles norf?

amie
I miss home too...huhuhu

nonie
yup,betul tu nonie,baru2 masuk umah ni mmg macam nak kena buat,mcm2 nak kena fikir,$$$ tu memang lah...pelan2 yer nonie,all the best utk nonie..

nurul
tak kisah la nurul,rumah atas ker bwh,at least ada la jugak rumah kan,tu pon dah syukur. aiseh..bila aku nak sampai umah ko nie yer? hehehe

wanie
yup,takpola mari sekejap jer pong...lepas ni leh ler lepak lama2,kan nak jadi orang keningau,hehehe.

Popular posts from this blog

Mangga Wani ?

mmm...?

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Mak