Still Missing Her....

Hari ni dah masuk 8 hari Che' aku 'pergi'. Aku dah tak sesedih masa mula2 tu but I'm still missing her. Kalu aku dekat2 tentu aku dah pegi kubur dia but nak buat macam mana...keadaan tak mengizin kan aku cumer bulih do'a dari jauh. Malam2 aku sedekahkan Yassin untuk dia. Hari tu aku chat dengan my sister - Siti. Dia tanya aku...dah dengar cerita pasal duit che'? Aku kata tak tahu so Siti pon citerlah.....

Well, arwah Che' aku nie memang sumer orang tahu that dia nie memang seorang yang sangat cermat pasal duit. Nak kata kedekut tu tak lah.......cumer kalau nak spend duit tak tentu pasal ni memang tak suka lah dia. Tambah2 dia dah tua.....dah tak ada tanggungan, dah tak berkeinginan nak beli itu ini. Mungkin juga sebab dia asal orang susah...sejak dari muda lagi dok kerja keras ngubung loseng (salah satu daripada proses membuat kain songket)cari duit nak bagi anak2 makan and sekolah (and Alhamdulillah anak2 Che' aku boleh skolah tinggi...masuk U w/p orang susah) maka mungkin juga sebab tu dia sangat berjimat cermat. Memang berlawanan benar dengan Arwah MOk aku (tok belah Abah). Kalu MOk tu memang pemurah... (nak tahu pasal MOk aku baca lah article aku yg awal2). Che' aku ni pun jenis yang malas berjalan. Hai...sayang benar nak tinggalkan rumah dia tu....nak kata ada ayam itik..tak ada....tak tahu lah dia risau pasal aper sangat kat rumah dia tu. Cumer masa aku kawin dulu aku rasa seronok sangat and special sangat pasal Che' and Mok aku sanggup pergi KL untuk raikan aku and hubby. Nak kata aku nie cucu kesayangan dia...pun tak jugak. Hehehe.....masa sepupu aku kawin buat grand2 kat Dewan and siap kuar paper lagi... pon Che' aku tak pegi.....hehehe (jangan marah yer Kakak...khikhikhi...!) Padahal masa tu ntah dah berapa lama dia tak gi KL walau pun anak cucu dia ramai kat sana. Lawak pulak bila ingatkan balik. Mula2 dia nak naik tren jer ikut anak2 cucu dia yang lain2 naik train ramai2 (satu koc tu family kitaorang jer...havoc gilerrr...sonot!) tapi takkan lah kitaorang nak bagi....naik tren bukan kejap2, 11 jam beb! Pahtu nak semayang pun susah.....goyang saner sini, tau2 la naik train kan. Che' aku tu jangan cakap naik train yang dah sedia bergoyang- goyang, jalan biasa yg steady ni pon dia kena pegang dinding.....at last naik gak flight Che' aku tuh....samer2 dgn arwah Mok aku....siap pegang2 tangan lagi nenek aku dua orang tue...(skang dah tak der nenek dah aku.....).

Okey, sambung pasal citer duit Che' aku tu......Che' aku tu kalu nak pegi maner2 walaupun dekat dia mesti kunci bilik dia tuh. Siap mangga lagi.....ntah aper la yang ada kat dalam bilik dia tu pun kita orang tak tahu. Yelah, risau sangat! Aku dulu selalu la kacau Che'.....hai..kat dalam bilik Che' tu ada peti harta karun.....tu yang Che' risau sangat tu. So selepas pemergian Che' ,anak2 Che' yg perempuan ni (my mom, my aunts....and adik2 aku ada gak...) kemas2 la bilik dia. Bila dikemas2 almari pakaian dia tu mereka telah menemui 3 buah beg (aku pun tak tahu besar maner) yg berisi ......cuber teka? Hehehe...yang berisi duit2 che'. Banyak! Berlipat2 and terselit2 sana sini.......punyer lah banyak duit Che' simpan rupa nya. Betul la orang kata, sikit2 lamer2 jadi bukit. My mom and my aunts pon kiralah semua duit2 Che' tu.....kira punyer kira....tau tak ada berape? Aku pun terkejut....ada RM21000! Cash lagi tu! Belum kira dengan barang kemas dia lagi ....Ntah lamer mana dah Che' simpan duit dia tu pun kita orang tak tahu....sebab duit kertas yang lama pun ada gak......nak kena gi tukar kat Bank Negara baru bulih. Rasanya Che' aku tu pun tak tahu duit dia tu ada berapa banyak....duit tu my uncle dah pegi masukkan kat bank..... tak tahu lah akaun saper? Hmmmm.....hehehe. Alah......setakat nie lah adik badik my mom....and adik badik aku sendiri, bukan jenis yang nak berebut harta la......berebut tanah ker.
Bukan aper....aku dah tengok and dengar sendiri ada adik beradik nih, belum mak bapak meninggal lagi dah berebut pasal tanah. AKu ni, kalu dah dapat sekangkang kera pun dah syukur....rupenyer cerita drama yang kita dok tengok kat TV pasal adik beradik berebut harta pusaka tu betul ruper nyer...memang ada ruper nyer orang2 macam tu yer....

Masa hari dia meninggal tu Siti kata, punyer lah ramai orang datang....yelah, anak cucu cicit Che' sajer pon dah berapa ramai, sedara mara dia lagi....tapi tu la..aku syukur sangat sebab at least Che' sempat jumpa semua anak2 dia...cucu cicit dia yang dok jauh2 pon balik....and sempat jumpa ...cumer sorang je la...Si Paih...dok jauh nun kat Jepun, nak wat cemane Paih...at least awok dah balik bulan 9 hari tu kan....dapat gak la jumpa.....and lagi satu Che' meninggal pun hari Jumaat.
Siti kata....kereta kat depan Masjid (rumah Che' aku kat sebelah masjid) penuh giler.....macam orang nak pegi sembahyang Jumaat. Hari nak kebumi pun gitu gak.....ramai sangat orang ! Yang usung jenazah sumer cucu lelaki Che'. Yelah.....cucu2 sumer gagah perkasa lagi kan.....Adik aku Welloh, Pian, Abe Pendi....Munif...and saper ntah lagi....gilir2 la kot, bagi chance sumer usung. Yang mandikan Che' pulak adalah Ma aku. Che' Noh and Mok Su Mah.

Aku tanya Siti lagi....Ma macam mana....ok ker? Ma kuat kan? Siti kata Ma kuat.......cumer dalam seminggu ni Ma banyak habis kan masa di rumah Che' berbanding di rumah. Sedihnyer........yelah, sesedih mana pun aku...tentu orang yang paling sedih ialah Ma aku.....My mom....I consider her as the most closest person to my Che'......w/p tak tinggal serumah dengan Che' tapi....my mom ni mcm dah jadi kawan baik Che' aku dah...lagi pun Che' tu mak dia........

Rindu pulak kat Ma aku.......

Yang paling berkesan kat aku..masa aku nak fly balik Sabah ni......aku gi jumpa dia, peluk and cium dia.....dia masa tu masih tak larat lagi. Makan pun tak lalu......she didn't say anything.....but cara dia tengok aku tu seolah macam dia kata..." jange la balik...jange la balik....che' nok gi doh nie...."sedih sungguh aku. Che' aku tu sayang sangat kat Ayang aku...sebab aku rasa Ayang aku la menantu cucu (grandson in-law ?) yang kalu jumpa mesti peluk and cium dia.... Sehari sebelum aku balik tu pun dia dah sibuk2 tanya aku...." Janna nih, tok maghi2 lagi juppo aku...!" dia ingat aku nak balik Sabah hari tu..padahal flight aku was the next day. Masa tu dia boleh cakap2 lagi...sihat lagi.....boleh marah2 lagi...hehehe, malam tu masa aku tengah packing Che' Moh kata Che' sakit lagi.....itu yang pagi besoknya masa aku pegi jumpa dia tak larat jer. Nak jalan pun kena pimpin. Tapi aku nak buat macam mana.....aku balik gak Sabah dengan hati yang berat.....seminggu lepas tu.......Che' pergi menyahut seruan ilahi......

Al - Fatihah.

Comments

Popular posts from this blog

Mangga Wani ?

mmm...?

Resepi Asam Pedas Ikan Pari Mak